« دل زمینسکه های طلا »

آیت‏ الله سیدکاظم نورمفیدی در سلسله نشست «اهمیت خانواده و وظایف همسران و فرزندان در اسلام» به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان افزود:زن و شوهر لطف و نعمت پروردگار نسبت به یکدیگر هستند و به همین خاطر باید شکرگزار ذات اقدس الهی باشند.

وی خاطرنشان کرد: خواست و اراده پروردگار بر این قرار گرفته که بنیان خانواده ها با صفا، صمیمیت و محبت متقابل، محکم شود.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خانواده باید محل آرامش باشد نه اینکه مانند برخی از خانواده ها، مردان در خانه احساس آرامش نکنند و همیشه فراری باشند.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: زن هم در خانه باید شوهر راه تکیه گاه خود بداند و با همکاری یکدیگر فرزندان صالح تربیت کنند.

به گفته وی، اگر خانواده ها اینگونه بودند، زن و شوهر بر سر مسائل بی مورد طلاق نمی گرفتند و فرزندان آنها سرگردان نمی شدند.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه نشوز یک حالت غیرطبیعی و خلاف مشیت الهی است، اظهار کرد: گاهی اوقات زن و مرد، بنده هوای نفس شده و دچار نشوز می شوند.

آیت الله نورمفیدی با انتقاد از نگاه افراطی به حقوق زن و مرد گفت: این نگاه ها، موجب شدند تا مفسران، تعاریف افراطی نسبت به نشوز داشته باشند.

وی تصریح کرد: عده ای در تعریف نشوز به قدری افراط کردند که زن بیچاره در خانه اسیر مرد می شود و برخی دیگر تحت تاثیر روشنفکری های غرب و فمنیست ها که معلوم نیست از کدام غار سربرآورده اند، مرد بیچاره را در برابر زن آدم حساب نمی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، نشوز را یک حالت توام با بغض و کینه زن نسبت به شوهر عنوان کرد که در این حالت، زن، خود را بالاتر از مرد دانسته، به او بی اعتنایی کرده و به جای اینکه چشمش به شوهر باشد به جای دیگر است.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: زن با یک یا دو بار بی توجهی به حق واجب شوهر، ناشزه نمی شود، نشوز یک حالت است که در نتیجه آن، رفتار زن نسبت به مرد تغییر می کند.

به گفته وی، حق واجب شوهر شامل تمکین و بیرون رفتن از خانه با اذن اوست.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 34 سوره نساء که مردان را قوام زنان دانسته است، گفت: طبق نظر مفسران، مردان مدیریت امور زنان را برعهده دارند.

آیت الله نورمفیدی، مدیریت زنان ناشزه را یکی از شئون قوامیت مردان بیان کرد و افزود: در چنین مواردی، مرد ابتدا باید با نصیحت، زن را نسبت به اشتباه خود آگاه کند.

وی خاطرنشان کرد: راه دیگر مدیریت زنان ناشزه، بی اعتنایی به آنها در بستر است و اگر این راه نتیجه بخش نبود، مرد حق کتک زدن او را دارد و اگر باز هم به نتیجه نرسید، باید موضوع را به حکمیت بسپارد.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه کتک زدن زن شرایط خاصی دارد تصریح کرد: در روایات آمده در صورت ضرورت باید زن را با چوب مسواک (شموش) کتک زد به گونه ای که بدن او سرخ، کبود و سیاه نشود و اگر به این مهم بی توجه باشد باید دیه پرداخت کند.

آیت الله نورمفیدی افزود: دومین شرط کتک زدن زن این است که این کار با هدف اصلاح او باشد نه برای انتقام گیری.

وی با بیان اینکه مردان نیز مانند زنان، ناشزه می شوند، گفت: ناشزه بودن مردان زمانی است که به وظایف خود در برابر زنان عمل نکنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، راه های مواجهه با ناشزه شدن مردان را، نصیحت وی و شکایت نزد حاکم عنوان کرد.


موضوعات: معرفی اساتید
   دوشنبه 6 مرداد 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31