« «زن» در نگاه نماينده ولي فقيه در استان گلستان«حضرت آيت الله نورمفيدي»بيانات حضرت آيت الله نورمفيدي در ابتداي درس خارج فقه »

 

«آقای دکتر حکیمی» در نشست علمی با موضوع«پاسخ به شبهات پیرامون زنان» که به مناسبت هفته زن و در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان انجام شد، با اشاره به برخی سوالات و شبهاتی که در خصوص حقوق زنان وجود دارد  بیان داشت: اولین شبهه ای که در مورد زن مطرح هست در خصوص«کتک زدن زن» می باشد که در جواب باید گفت: اولاً قرآن کریم در خصوص کتک زدن زن سخنی بیان نکرده است مگر اینکه زن ناشزه باشد که البته در مراحل اولیه توصیه به«زدن» نشده است بلکه بعد از موعظه و قهر کردن حکم به کتک زدن بیان شده است که آن هم بنابر روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) با چوب مسواک زده شود که این توجه به دلیل ابراز انزجار شدید اسلام از کتک زدن است و در واقع آخرین دارو«تنبیه» است.

وی افزود: با نگاه به سیره ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز فهمیده می شود که در هیچ موقعیت و زمانی وارد نیست که ائمه اطهار(علیهم السلام) توصیه به«امر زدن» داشته باشند. امام علی(ع)«آخرین مرحله در تربیت اسلامی را تنبیه                     می دانند» .در مورد«جعده دختر اشعث» وهمسر امام حسن(ع) نیز با آن هم آزار و اذیتی که بر حضرت وارد نمود و آخر نیز حضرت را به شهادت رساند هیچ گاه حضرت مبادرت به کتک زدن وی ننمود.

استاد حوزه ادامه داد: توجه به شأن نزول آیات و روایات در فهم درست از آنها یکی از مهمترین مسائلی است که باید بدان توجه ویژه نمود. به طوری که در خصوص شبهه کتک زدن زنان که در«آیه 34 از سوره مبارکه نسا» وارد است در مورد«زن ناشزه» بیان شده است.

دکتر حکیمی اذعان نمود: در خصوص عدم کتک زدن و توصیه به نرمی و ملایمت در آیه 8 از سوره ممتحنه نیز خداوند متعال تاکید می نمایند«  با مشرکینی که به تو بدی نمودند و با تو مخالفت کردند با خوبی برخورد کن و با عدالت داوری نما تا مسلمان شوند» که این حاکی از اهمیت مسئله است و هرنوع شبهه را در این زمینه رفع می نماید.

وی گفت: در مورد عدم مشورت با زنان که در روایت امام علی(ع) وارد شده است که حضرت می فرمایند«با زنان مشورت نکن مگر زنی که کمال عقلانی او را آزمایش نموده باشی» یا در خطبه 80  نهج البلاغه وارد است که حضرت                  می فرمایند« زن ها ناقص العقل هستند» این ها استثنائاتی است که در مواردی بیان شده است و باید به شأن نزول آنها رجوع نمود.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در خصوص دیه زنان که نصف مردان می باشد ابتدای امر باید نظام حقوقی اسلام به طور جامع در نظر گرفته شود به طوری که در اسلام مرد مسئول نفقه و هزینه های زندگی است، در واقع تمام مخارج زندگی برعهده مرد است، همچنین مهریه زن نیز برعهده مرد است. دیه جبران مشکل اقتصادی است که ایجاد می شود. به لحاظ کمالات وجودی زن و مرد مساوی و یکسان هستند منتهی نقش اقتصادی آنان در خانواده متفاوت است. 

حکیمی تصریح کرد: از دیگر شبهاتی که مطرح است اینکه طبق آیه شریفه«الرجال قوامون علی النسا» آمده است مرد را ریاست بر زنان معرفی می نمایند حال آنکه در تفسیر واژه«قوام» در تفاسیر متعدد از جمله لسان عرب ابن منصور و تفسیر بیضاوی آمده است که مراداز کلمه«قوام» اداره کننده زندگی و کسی که به اصلاح و اداره امور بپردازد.

وی افزود: در روایتی از پیامبر مکرم اسلام(ص) وارد است که می فرمایند: «مرد مدیر خانواده و زن مدیر خانه است». زن کانون آرامش و مرد مرکز و کانون آسایش است. زن و مرد در خانواده مقابل هم قرار ندارند بلکه مکمل هم بوده و لازم و ملزوم هم هستند.

پژوهشگر  حوزه ادامه داد: به لحاظ غلبه احساسات و نیز لطافت زنان شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است. در بحث قضاوت نیز  به همین دلیل مذکور زنان در قضاوت کیفری و جناحی نمی توانند وارد شوند. در بحث شهادت نیز اگر یکی از زنان از روی احساسات شهادت داد دیگری او را یادآوری نماید لذا دو نفر درنظر گرفته می شود.

 


موضوعات: اخبارمدرسه
   شنبه 19 اسفند 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31