تهیه کننده:مبلغین مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان
حسابگر کیست؟
اما اینکه چه کسی و یا چه کسانی انسان را مورد محاسبه قرار میدهند و اعمال او را بررسی می نمایند، آیات و روایات فراوانی در این زمینه نقل شده، اما اولین کسی که انسانها را مورد محاسبه قرار میدهد، خداوند است.
الف) خداوند
با توجه به آیات فراوان از جمله «إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ (25) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ» آری محققاً به سوی ما می آیند و حسابشان به عهده ماست. (غاشیه/26-25)
خداوند می فرماید: بازگشت و محل اصلی مراجعه پس از مرگ، خدا خواهد بود، انسان ها در دنیا هرگونه عمل کنند، در نهایت به سوی او خواهند آمد و پاداش و محاسبه اعمال آنها را او انجام میدهد.
آیات در واقع میخواهند بین بشارت های الهی به مؤمنان و عذاب کافران در روز قیامت جمع نمایند که ای پیامبر، اگر در دنیا کسی کافر شد، نگران نباش، زیرا در قیامت نزد ما خواهد آمد و ما اعمال همه انسان ها، چه کافر و چه مؤمن را به طور دقیق مورد بررسی قرار میدهیم و مخالفان را عذاب و مؤمنان را بهره مند از نعمتهای الهی قرار خواهیم داد.
باتوجه به اینکه خداوند در آیات قبل از آیات فوق الذکر میفرماید: پس تو ای پیامبر، ایشان را تذکر بده که وظیفه تو تنها تذکر است، وگرنه تو تسلطی بر آنان نداری، تذکر را هم تنها به کسانی بده که تذکر پذیرند، نه آنها که اعراض کرده و کفر ورزیدند، که خدا ایشان را به عذاب بزرگ شکنجه خواهد داد و در جای دیگر خداوند به رسول خود میفرماید: «فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ـ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ـ إِلَّا مَنْ تَوَلَّى وَكَفَرَ ـ فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ» (غایشه/24-21)
دو آیه مورد بحث میخواهد نوعی دلداری و تسلی خاطر به پیامبر بدهد که اگر چه عده ای با تو مخالفند، لجاجت می ورزند و تو را اذیت و آزار میکنند، اما این مسأله نسبت به امر مهم نبوت اهمیت ندارد، زیرا بازگشت همه آنها بهسوی ماست و اعمال آنها مورد محاسبه دقیق ما قرار خواهند گرفت به گونه ای که هیچ چیز از ما پنهان نخواهد شد. پاداش و مجازات ها نیز به دست ما می باشد.
پس در قیامت، حسابگر خداوند است، خدای عالم و عادل و عزیز که به احدی ظلم نمیکند و حساب او از هر حسابگر دیگر کفایت میکند «… وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ»(الانبیاء/ 47) و کافی است که ما حساب کننده باشیم. حسابگری که مهربان است و به تمام ریز و درست کار و افکار ما آگاه است، حسابگری که در یک چشم به هم زدن به حساب خلایق میرسد و او سریع ترین حسابگر است. «… وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ»(الانعام/ 62) خدای تعالی حساب عمل مردم را از موقع مناسبش تاخیر نمی اندازد و اگر به ظاهر حساب و پاداش عملی تاخیر میافتد، برای رسیدن موقع مقتضی است.
شخصی از حضرت علی(ع) پرسید: خداوند چگونه این همه خلایق را حسابرسی میکند؟ به امام فرمودند: همانگونه که همه آنها را روزی میدهد، حساب همه آنها را میرسد. پرسید: چگونه حسابرسی میکند در حالیکه آنان خدا را نمی بینند؟ حضرت فرمودند: «کما یَرُزقُهُم و لایرونه»(نهج البلاغه، کلمات قصار 300) خدای متعال به همه اعمال بندگان علم حضوری دارد، حساب و نتیجه ی اعمالشان بر او روشن است و نیازی به حساب تک تک آنها نیست، گرچه ثمره آن برای بندگان در قیامت آشکار میگردد.
موضوعات: باقرآن, پرسش وپاسخ قرآنی
[جمعه 1392-06-01] [ 05:47:00 ب.ظ ]