چرا با اینکه می دانم کاری خلاف است و بعد از انجام آن پشیمان خواهم شد باز هم در مواجهه با آن کار نادرست اراده ام سست است و آن را انجام می دهم ؟ چه کنم تا در مقابل کارهای نادرست قوی باشم و ان ها را انجام ندهم .مثلا دروغ گویی و…

پاسخ : آن چه موجب می شود انسان کار نادرست انجام دهد صرف ضعف اراده نیست ؛ آن چه موجب ضعف اراده می شود چیست ؟ اصل مساله به ضعف و کاستی در معرفت انسان بر می گردد . اگر انسان بداند گناهی که مرتکب می شود با وجود او چه می کند و در حال و اینده او چه تاثیری خواهد داشت ؛دیگر در مواجهه با گناه سست اراده نخواهد بود .این را بگویم که انجام گناه نیز به نوبه خود انسان را ضعیف تر می کند یعنی انسان با ارتکاب هر گناه اسانتر گناه بعدی را انجام می دهد . پس :

*باید معرفت خود را عمیق کنیم و به ان چه می دانیم ایمان بیاوریم . انجام گناه اراده را ضعیف می کند . از خداوند طلب ایمان و معرفت کنیم و از او کمک بخواهیم تا ما را لحظه ای به خود وا نگذارد .

*عزم ترک گناه کنیم و توسل کنیم و از اهل بیت علیم السلام استعانت بجوییم .

*گناه را برای خود به کوچک و بزرگ تقسیم نکنیم .تکرار گناه انسان را مهیای گناه بزرکتر می کند . اگر کار نادرستی انجام می دهیم و می دانیم که کارمان نادرست است برای خود مجوز ادامه آن کار را به هیچ وجه صادر نکنیم .

* توبه را به تاخیر نیندازیم .

*نا امید نباشیم . که نا امیدی حربه شیطان است .

موضوعات: معرفی اساتید
[شنبه 1393-07-26] [ 09:54:00 ب.ظ ]