«آیت الله سید کاظم نورمفیدی» بیان داشت: با دقت در سایر کتب انبیای گذشته و نیز قرآن کریم آنچه موجب نجات انسان و ورود او به بهشت می شود صبر است
به گزارش پایگاه خبری_اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران«آیت الله سید کاظم نورمفیدی» نماینده ولی فقیه در استان گلستان و موسس مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در جمع طلاب این موسسه در ادامه سلسله نشست های اخلاقی خود خطاب به طلاب بیان داشت: شما طلاب علوم دینی به عنوان مروجان و مبلغان راه رسول اکرم(ص) و دین خدا باید در عرصه علم و دانش به جایگاهی برسید که بتوانید با مراجعه به متون مختلف اسلامی، حدیث، تاریخ، تفسیر و…. از این منابع خوشه چینی کرده و مطالبی را مطابق با زمان و به روز به مردم انتقال دهید و به خوبی از دین دفاع نمایید.
وی در ادامه با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) در پاسخ به عبدالله بن مسعود که از گرفتاری های پیش آمده در مدینه شکایت می کرد بیان داشت: اولین مطلب در موعظه نبی مکرم اسلام(ص) در پاسخ به عبدالله بن مسعود و همراهانش، توصیه آنان به «صبر» است.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: از نبی مکرم اسلام وارد است که فرمودند: با دقت در سایر کتب انبیای گذشته و نیز قرآن کریم آنچه موجب نجات انسان و ورود او به بهشت می شود صبر است. صبر به معنای واقعی آن یعنی«ایستادگی در مقابل مشکلات و عبور از آن با توکل بر خداوند متعال است»
آیت الله نورمفیدی خاطر نشان کرد: روح حقیقتی که باعث می شود انسان به سعادت ابدی نائل آید«صبر» است. صبر انواع متعدد دارد که عبارت است از: صبر در مقابل طاعت، بطوری که انسان باید در مسیر اطاعت و بندگی مواظبت نماید و خود را از رذائل اخلاقی دور سازد که این مهم در سایه صبر حاصل می گردد.
وی ادامه داد: از دیگر اقسام صبر، صبر در مقابل معصیت و صبر در مصیبت است. پیرامون صبر بر معصیت بسیاری از بزرگان اخلاق بیشترین گناهانی را که بیان فرمودند ناشی از زبان دانستند لذا مراقبت این عضو از اعضا بسیار تاکید شده است.
موسس مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گفت: در آیات متعددی از قران کریم سخن از جایگاه صابرین سخن به میان آمده است. از جمله 12 انسان، 54 قصص می باشد که در این آیات خداوند پاداش خود را شامل صابرین می داند و آنان را از رستگاران برمی شمرد.
امام جمعه گرگان افزود: خداوند در آیاتی از سوره مبارکه بقره سه پاداش را برای صابرین بیان می نمایند که از جمله آنها اینکه درود ملائک شامل آنان میشود، همچنین بخاطر صبری که در برابر مشکلات داشتند خداوند رحمت و هدایت خود را نصیب آنان می نماید و در دنیا و آخرت اجر و پاداش الهی شامل حال آنان خواهد شد.
وی د رپایان تصریح کرد: براساس آیات وارده، فلسفه بسیاری از گرفتاریها و مشکلات، امتحان و آزمایش انسان است به طوری که در عرصه عمل انسان متوجه می شود تا چه اندازه قدرت تحمل و ایستادگی در مقابل مشکلات را کسب نموده است.

   چهارشنبه 18 بهمن 1396نظر دهید »

               

 

   به گزارش پایگاه خبری_اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران ،حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و موسس موسسه آموزش عالی الزهرا(س) گرگان در جمع طلاب این موسسه  با استناد به نامه امام حسن عسگری (ع) خطاب به ابن بابویه بیان داشت:امام حسن عسگری در این نامه توصیه های اخلاقی بسیاری به ابن بابویه پدر شیخ صدوق می کنند که در واقع خطاب عام است و شامل همه شیعیان می شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود:اولین توصیه امام حسن عسگری (ع)،دعوت ابن بابویه به تقواست.حقیقت تقوا بدین معناست که انسان در هر حالتی اعم از اعمال ،رفتار ،گفتار و …از خداوند ملاحظه داشته باشد.البته تقوا به عنوان یک امر طبیعی در هر اجتماعی وجود دارد ولی به لحاظ شریعت مقدس اسلام ،ملاحظه کردن فقط در مقابل خدا معنا پیدا می کند و در واقع حقیقت تقوا چیزی جز این نیست.

وی ادامه داد :از دیگر توصیه های امام عسگری(ع) ،سفارش به اقامه نماز است ، نماز به عنوان ستون دین است ،اگر ستون نباشد خیمه ای برپا نخواهد شد. لازم به ذکر است توصیه حضرت در این زمینه  به اهمیت و جایگاه مهم این فریضه الهی بر می گردد والا ابن بابویه از بهترین نمازگزاران بودند.در روایتی از امام صادق(ع) وارد است که حضرت شفاعت خود را شامل کسانی که نماز را سبک بشمارند نمی داند.

امام جمعه شهر گرگان یادآور شد:در ادامه حضرت توصیه به مغفرت ذنب می نمایند.مراد از مغفرت در این نامه گناهان و خطاهایی است که انسانها در حق یکدیگر  انجام می دهند.همانگونه که خالق هستی غفار الذنوب می باشد انسانها نیز به عنوان مخلوق این ذات الهی باید از خطا و اشتباهات یکدیگر بگذرند .یکی از توصیه های خداوند به نبی مکرم اسلام (ص) نیز گذشتن از خطاهای دیگران است که به حضرت توصیه می کند ” کسی را که به او ظلم نموده عفو نماید".

وی تصریح کرد: گذشتن از اشتباهات و خطاهای یکدیگر علاوه بر اینکه دل ها را به هم نزدیک  می کند آرامش را برای انسان بدنبال دارد.

موسس موسسه آموزش عالی الزهرا(س) گرگان خاطر نشان کرد:از دیگر توصیه های حضرت در نامه به ابن بابویه  توصیه به کظم غیض ،صله رحم ،حسن خلق ،مواساة الاخوان و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود:در ادامه  امام حسن عسگری(ع) بر اقامه نماز شب توصیه می نمایند.از وصایای پیامبر مکرم اسلام بر امیر مومنان علی (ع) نیز تاکید بر اقامه نماز شب است.در آیه 32 از سوره مبارکه سجده بر تهجد شبانه و خلوت با خداوند متعال تاکید شده است .خلوت با خدا و نماز شب دارای آثار بسیاری است که این آثار در اعمال انسان نمایان می گردد.خداوند متعال برای رسیدن پیامبر (ص) به مقام محمود ایشان را توصیه به اقامه نماز شب نمودند.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد :مراد از انتظار فرج در نامه امام حسن عسگری (ع) گشایش و فرجی است که برای اسلام در پیش است که مصداق این فرج بواسطه حضرت ولی عصر (عج) است.

وی در ادامه خطاب به طلاب گفت:شما طلاب به عنوان وارثین انبیاء وظیفه هدایت مردم را برعهده دارید لذا نباید خود را در گیر جریانات و کارهای بی اساس نمایید.اگر چنانچه گناهی مرتکب شوید برای شما دو گناه محسوب می شود بگونه ای که هم خودتان آن گناه را مترکب شده اید و هم با انجام آن مجوز ارتکاب برای دیگران می شوید لذا رسالت بسیار سنگین است و باید مواظب باشید.

موسس مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان در پایان بر حفظ وحدت بین امت مسلمین تاکید نمود و یادآور شد:سعی کنیددر روابط خود با دیگر مسلمانان نهایت ادب و احترام را رعایت نمایید و این تفکر را به عنوان یک مبنای فکری به همراه داشته باشیدو در این زمینه به ائمه اطهار (ع) تاسی نمایید .عداوت و دشمنی با دشمنان اسلام و دوستی با دوستان اهل بیت (ع) به صورت منطقی از سیره عملی ائمه معصومین (ع) است.

 

   شنبه 11 آذر 1396نظر دهید »

 

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء(س ) گرگان ، 80 نفر از طلاب این مدرسه در ماه پر فضیلت رجب به مدت سه روز به مشهد مقدس مشرف شدند. در این سفر زیارتی علاوه بر حضور طلاب شرکت کننده در نمازهای جماعت و دعای کمیل و ندبه در صحن مقدس ، این معاونت به برگزاری نشست اعتقادی و معرفتی با حضور مدیر و معاون آموزش مدرسه با موضوع آداب زیارت و بیان و تاکید توجه بر کسب معرفت نسبت به ائمه معصومین (ع) و نیز ادعیه ماثوره پرداخت.

   جمعه 9 خرداد 1393نظر دهید »

موسس مدرسه علمیه الزهرا (س)  متفکر بودن را یکی از ویژگی های شهید مطهری دانست و گفت: تفکر انسان را به عرصه تحقیق، کشف مجهول، اختراع و نورآوری می کشاند.

 آیت الله سید کاظم نورمفیدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان، اظهار داشت: بین عالم و متفکر تفاوت وجود دارد. وی با بیان اینکه کسی که ذهنش از سلسله معلومات پر شده باشد عالم نام دارد، افزود: به طور معمول عالم توانایی ایجاد تحول را ندارد. عالم تحول آفرین نیست نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: عالم در همان حد اندوخته های خود باقی مانده و تحول آفرین نمی شود. نورمفیدی ادامه داد: متفکر با تکیه بر معلومات خود مجهولات را کشف می کند به عبارت دیگر هر چه علم پیشرفت کند بر مجهولات آن نیز افزوده می شود. به گفته وی، انسانی که چیزی نمی داند مجهولاتش کم و کسی که اندخته های علمی اس زیاد است مجهولاتش هم افزایش می یابند. ایمان ریشه تمام فضایل است نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: انسان متفکر در حد اعلای علم و دانش پی به ندانستن خود می برد. نورمفیدی ویژگی دیگر شهید مطهری را ایمان واقعی ذکر کرد و گفت: ریشه تمام فضایل ایمان به پروردگار است. وی با بیان اینکه شهید مطهری با تمام دل وابسته به پروردگار بود و با طرح این پرسش که ایمان واقعی چه نقشی در موفقیت انسان در عرصه علم و دانش دارد، افزود: ایمان واقعی بسترهای لازم برای تعالی انسان در این عرصه را فراهم می کند. نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه ملاصدرا به واسطه ایمان واقعی در فلسفه شرق تحول به وجود آورد، خاطرنشان کرد: ملاصدرا هنگام بروز مشکلات علمی به حرم حضرت معصومه (س) مشرف می شد و پس از اقامه دو رکعت نماز از پروردگار برای رفع مشکلاتش کمک می طلبید. موسس مدرسه علمیه الزهرا(س) یکی دیگر از برکات ایمان واقعی را شفافیت قلب انسان مانند آینه عنوان کرد و ادامه داد: غلو در چنین قلبی شفاف منعکس می شود. به گفته وی، شهید مطهری مانند برخی از انسان ها از ایمان خود را در راه منافع مادی بهره نبرد.

   دوشنبه 23 اردیبهشت 1392نظر دهید »

 حضرت آیت الله نورمفیدی ،  ضمن اشاره به تعاریف کلمه عزت در فــــــرازی از دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین (ع) و تاکید بر کسب این فضیلت و دوری از تکبر در این مسیر به بحث پیرامون راههای کسب عزت پرداخته و افزودند: با رجوع به آیات شریفه قرآن و روایات عدیده از معصـــــــــومین (ع) چنین به دست می آیدکه جهت تحصیل عزت ، انسان باید رابطه اش را با خداوند محکم نماید .

وی افزود: در مسیر ارتباط و قرب به خدا جهت  کسب عزت راههای وجود دارد که از جمله این طُرُق ، طمع نداشتن ( به آنچه دیگران دارند) ، عفو و گذشت( در مقابل توهین های دیگران که خلاف انتظار است)، حفظ زبان ( امام موسی بن جعفر می فرمایند: زبانت را حفظ کن تا عزیز شوی) ، فرو خوردن خشم ( اگر دچار خشم شد خشمش را ابراز نکند)، صله رحم ، صبر در مصیبت ،  قناعت و رعایت انصاف در برخورد با دیگران واعطاء به کسی که او را محروم نموده) و شجاعت ( امام علی می فرمایند: شجاع ترین انسانها کسی است که بر هوای نفسش غالب شود) می باشد.

وی در ادامه خطاب به طلاب این مدرسه خاطر نشان نمود: شما به عنوان مبلغین و هادیان دین مبین اسلام، باید متخلق به اوصاف الهی و فضایل اخلاقی باشید و در ارتباط با مردم در میدان رفتار و عمل انصاف داشته باشید تا بتوانید در راستای هدف اصلی و الهی خود( مروج دین اسلام)  گام بردارید و به عزت راستین برسید.

   دوشنبه 23 اردیبهشت 1392نظر دهید »

مهم ترین مانع برای وصول انسان به قرب الهی ، گناه و معصیت است.

حضرت آیت الله نورمفیدی ( موسس این مدرسه)در جلسه اخلاق هفتگی خود در جمع کلیه طلاب سطح دو و سه این مدرسه ، ضمن اشاره به  فرازی از دعای مکارم الاخلاق پیرامون مسئله عزت  (…… واَعِّزنی و لا تبتلینی بالکبر …… )  که دو معنا از آن فهمیده می شد یکی احترام و جایگاه اجتماعی و نیز داشتن روحیه ی قوی و محکم و شکست ناپذیر

بیان داشتند:  در خواست عزت با این معانی از خداوند پسندیده است چراکه امام زین العابدین (ع) نیز از خداوند چنین استمدادی دارند ، منتهی راه رسیدن به این مقام براساس آیات شریفه و روایات معصوم(ع)  ، طاعت و بندگی خداوند است.

وی افزود: راه بندگی مشخص و روشن است ، با توجه به آیات شریفه قرآن ، خداوند تضمین و تاکید نموده اند،کسی که انجام واجبات و ترک محرمات نموده  و در مسیر الی الله حرکت کند ، هدایت ما شامل حالش می شود و راههای قرب به خودمان را به او می شناسانیم .

وی خطاب به طلاب این مدرسه ادامه داد: خود را مقید به انجام مستحبات کنید از جمله خواندن نمـــــــاز شب ( تهجد شبانه) که مهمترین عامل نورانیت و قرب به خداوند می باشد و نیز خواندن نمازبا توجه و  اول وقت در این مسیر  بسیار موثر می باشد. از مهمترین مانع برای وصول به قرب الهی ، معصیت و گناه است که انسان باید در این مسیر خود را مقید به خودداری و ترک گناه نماید.

موسس این مدرسه خاطر نشان نمودند:  تاسی به سیره و روش انبیاء و اولیای الهی خصوصا پیامبر عظیم الشان بهترین  الگو و اسوه حسنه در مسیر بندگی است

   سه شنبه 10 اردیبهشت 1392نظر دهید »

حضرت آیت الله نورمفیدی ضمن بیان فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین (ع) که می فرمایند:( صحِّح بما عندک یقینی ) به بحث پیرامون یقین پرداختند و اظهار نمودند: آیات زیادی پیرامون مسئله یقین وارد است که نشانه اهمیت بر این مسئله می باشد.از باب مثال در مورد آخرت آنچه از سوره مبارکه بقره برداشت می شود مراد یقین به آخرت است. . از مرحوم آیت الله شیرازی ( مفتی حرمت تنباکو) سوال شد:  اگرمُخبر صادقی به شماخبر دهد که شما یک هفته بیشتر زنده نمی مانی و بعد از دنیا خواهی رفت چه می کنی ؟ ایشان در جواب فرمودند: همان کاری را انجام می دهم که از اوایل جوانی انجام می دادم .چون از همان اوایل جوانی به آخرت یقین داشتم و می دانستم هرکاری که در دوران زندگی انجام می دهم باید فردای قیامت پاسخگو باشم.این نمونه ای از یقین واقعی است.

وی تصریح نمودند:باید به این نکته توجه نمود که هر یقینی نمی تواند مارا به سعادت برساند چه بسا یقینی که برخواسته از انحرافات و تبلیغات سوئی است که عامل سقوط انسان گردد همچون یقین ابن ملجم .پس مراد حضرت از یقین در این ذیل این دعا، یقینی است که مطابق با واقع باشدو عامل سعادت و ورود انسان به بهشت گردد.

وی در ادامه افزودند:  چیزهایی که باعث از بین رفتن یقین می گردد عبارتند از : 1-غلبه هوای نفس ، امام علی (ع) می فرمایند: یُفسِدُ الیقینَ الشکُ و الغلبةُ الهوی 2- حرص زیاد برای رسیدن به مظاهر دنیایی ( من کَثُرَ حـــرصُهُ قَلَّ یَقینُه ) 3 - طمع از امام علی (ع) : سَبَبُ فسادِ الیقینِ الطمعُ 4- رفاقت و مصاحــــــــــبت با ابناء دنیا از امام علی (ع) : خُلتَةُ ابناءِ الدنیا تُشینُ الدین و تُضعِفُ الیقین 5- مال دوستی امام علی (ع) : حُبُ المال یُوهِنُ الدین و یُفسِدُ الیقین .

نماینده ولی فقیه در پایان تصریح نمودند:  آنچه باعث تقویت و تکمیل یقین می گردد عبارتند از: ایمان پویا ( ایمانی که توفیق بازنگـــــــری در اعمال را در شبانه روز به انسان بدهد ) از امام علی (ع) : مَن یومن یزداد یقـــــــیناً  و نیز شکرگزاری نعمت هاکه از امام کاظم (ع) وارد است: تعاهَدُ عِبادَالله نِعَمَه بِاصلاحِکم انفسَکم ، تزدادُ یقیناً.

   یکشنبه 17 دی 1391نظر دهید »

1 2

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31