« کارشناس برنامه سمت خدا: ارزش انسانها بخاطر عمل به ارزشهاست.کشاورزی در مزرعه دل »

«آیت الله سید مجتبی نورمفیدی» :حضرت زهرا(س) مجمع فضایل است.کسی می تواند مسلمان تر باشد که با این فضیلت ها بهتر پیوند برقرار نماید.

به گزارش پایگاه خبری_ اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، «آیت الله سید مجتبی نورمفیدی» استاد درس خارج و رئیس هیات امناء مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در نشست«فاطمه شناسی» که به مناسبت ایام فاطمیه و از سوی این مدرسه علمیه عالی برگزار شد به بحث پیرامون«ضرورت فاطمه شناسی در دنیای معاصر» پرداخت و بیان داشت: ضرورت شناخت حضرت زهرا(س) در شرایط امروز دنیا بویژه در میان مسلمین و پیروان اهل بیت(ع) اهمیت بسیاری داشته و راه و رسم برخورد و مواجهه با این ایام را بیشتر برای همگان نمایان          می سازد.

وی افزود: یکی از محوری ترین موضوعاتی که از قدیم الایام تا به امروز دغدغه انسان بوده و هست موضوع       « انسان» می باشد، به عبارت دیگر اینکه حقیقت، گرایشات و تمایلات انسان چیست، سعادت و کمال او چگونه محقق می شود و چگونه به آرامش، سعادت و کامیابی دست می یابد؟

استاد درس خارج ادامه داد: پیرامون«جوهره انسان» تعاریف متعددی ارائه شده است.عده ای جوهره انسان را عقل و تفکر می دانند. بنابر این تعریف هر چیزی که به بارورکردن این جوهر کمک نماید مایه سعادت و خوشبختی است. عرفا و اهل تصوف عشق را مایه سعادت و کمال می دانند. عده ای نیز قدرت را ابزار و وسیله ای برای رسیدن به سعادت می دانند. عده ای نیز آزادی را کمال انسان معرفی می کنند به طوری که هر کس از آزادی بیشتری برخوردار باشد به کمالات بیشتری دست خواهد یافت.

آیت الله سید مجتبی نورمفیدی گفت: رسیدن انسان به کمال از دیدگاه اسلام و قرآن، در به فعلیت رسیدن قوه های مطابق با سرشت اوست.عنوان کامل بودن به چیزی اطلاق می شود که توانائیها و استعدادهای او بروز و ظهور نماید. تفاوت انسان با موجودات دیگر در همین حقیقت نهفته است.البته لازم به ذکر است کمال غیر از تمامیت  می باشد.

وی افزود: رسیدن به سعادت بدون شناخت انسان کامل ممکن نخواهد بود. از دیدگاه آیات و روایات«انسان کامل» در ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت تعریف شده است. فلسفه تاکید بر کسب معرفت و شناخت نسبت به امام، ولی و انسان کامل حاکی از این مسئله است که بدون شناخت، امکان رسیدن به سعادت وجود ندارد.

رئیس هیات امناء مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان تصریح کرد: «نقص معرفتی» که اغلب گرفتار آن هستیم ناشی از عدم شناخت و شناساندن درست ما از زندگی است.

آیت الله نورمفیدی یادآور شد: تنظیم ارتباط انسان با خدا، مردم و طبیعت موجب رسیدن او به کمال می شود. در این رستا تاسی به انبیاء، اولیای الهی، رسول مکرم اسلام(ص) و حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی کامل می توانند راهگشا باشند.

وی افزود: امام خمینی(ره) حضرت زهرا(س) را «نسخه تمام انسانیت» معرفی می نمایند به طوری که جامع تمام کمالات و فضایل است. ایشان شخصیتی قابل دسترسی است به طوری که هر یک از صحابه با تناسب ظرفیت و استعداد وجودی خود و با اتصال به ولایت ائمه سعی نمودند تا به مقاماتی در حد ظرفیت وجودی خویش دست یابند.

استاد حوزه تاکید نمود: اگر انسان استعدادهایش شکوفا گردد و قوه های وجودی اش به فعلیت برسد به مقام تقرب به خدا دست می یابد. نسبت ما به اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) همچون قطره ای است پیوسته به دریا. قطره ای که  به دریا بپیوندد فانی در دریا خواهد شد.

آیت الله سید مجتبی نورمفیدی گفت: حقیقت وجودی فاطمه زهرا(س) فوق تصور ماست. در عظمت ایشان همین بس که نبی مکرم اسلام(ص) در برابر او تکریم می نماید. زندگی و عمر محدود حضرت زهرا(س) دارای ظرایف و نکات بسیاری است که برای دنیای امروز قابل عرضه است.

وی ادامه داد: از جمله فضایل حضرت زهرا(س) ، نزول جبرئیل برایشان است که مجموع مطالب ارائه شده به «مصحف فاطمه» معروف است. تلقی وحی نیاز به ظرفیت و سعه وجودی وسیعی دارد که خانم فاطمه زهرا(س) دارا بود. با مراجعه به منابع متعدد حتی منابع اهل سنت فهمیده می شود که آیات متعددی در شأن ایشان وارد است.

مولف و محقق حوزه گفت: در روایتی از امام حسن عسکری(ع) از حضرت زهرا(س) به عنوان «حجت» تعبیر شده است، همچنین امام زمان(عج) ایشان را با عنوان«اسوه» معرفی می نمایند. در حقیقت پیروی از حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی جامع برای همگان شرط مسلمانی است.

نورمفیدی افزود: فضایل ارزش ذاتی دارند و پلکان ترقی ما محسوب می شود.حضرت زهرا(س) مجمع فضایل است. شخصیتی است که حقیقت کمال انسانی را در خودش مجسم نموده است. کسی می تواند مسلمان تر باشد که با این فضیلت ها بهتر پیوند برقرار نماید.

 

کلیدواژه ها: جوهره آدمها, فاطمه

موضوعات: مناسبتهاي روز
   دوشنبه 7 اسفند 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31