« ١٩فروردین سالگردشهادت شهیدصدراستاد درس خارج: رسیدن به«سعادت» بدون شناخت«انسان کامل» ممکن نخواهد بود. »

«حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی» : اوج نقش زنان در قرآن در مورد«حضرت زهراست» .نه تنها«سوره کوثر» بلکه تمام قرآن در شأن حضرت فاطمه(س) است.

به گزارش پایگاه خبری_ اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، «حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی» کارشناس برنامه سمت خدا و استاد حوزه و دانشگاه در دومین نشست«فاطمه شناسی» که به مناسبت ایام فاطمیه و از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد به بحث پیرامون«نقش بانوان در قرآن» پرداخت و بیان داشت: در قرآن کریم به نقش تاثیرگذار جمعی از بانوان اشاره شده است. البته در این آیات سخن از ارزش ها به میان آمده است نه شخصیت ها. به طوری که اگر شخصیت ها قابل احترام می باشند بخاطر این است که ارزش ها محترمند. در حقیقت ارزش انسانها بخاطر عمل به ارزشهاست.

وی افزود: تنها زنی که نامش در قرآن به صراحت ذکر شده است«حضرت مریم» می باشد که علت ذکر آن مبارزه با تثلیت است، با این بیان که«حضرت عیسی» را فرزند خدا می دانستند لذا نام«حضرت مریم» عنوان شد تا بدانند«عیسی» فرزند«مریم» است.

کارشناس برنامه سمت خدا ضمن بیان داستانهای جمعی از زنان که در آیاتی از قرآن وارد است، گفت: در آیات شریفه قرآن بیش از 20 مورد از داستان زنانی که به نحوی در تاریخ تاثیر مثبت یا منفی داشتند سخن به میان آمده است. از باب نمونه در آیاتی از سوره مبارکه تحریم در مورد«حفضه و عایشه» سخن به میان آمده است که همه مفسرین شیعه و سنی آن را در کتب خود آورده اند.

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: گاهی نقش زنان به قدری برجسته خواهد شد که در قرآن کریم به عنوان ضرب المثل مطرح شده اند، همچون«آسیه همسر فرعون». با استناد به آیه 11 از سوره مبارکه تحریم، در پاسخ به این سوال که با توجه به مقام«حضرت مریم» به چه دلیل نام«آسیه همسر فرعون» مقدم بر «مریم» ذکر شده است گفته شده که«آسیه» در خانه فرعون قرار داشت لذا ارزش آن بالاتر از وضعیت زندگی حضرت مریم(س) است که در دودمان انبیاء بود.

وی یادآور شد: با دقت در قضیه«آسیه» این نکته بدست می آید که محیط نمی تواند تاثیر در تربیت انسان داشته باشد بطوری که نمی توان گفت اگر در این خانه زندگی نمی کرد انسان خوبی می شد.

استاد حوزه و دانشگاه به معرفی کتب متعدد پرداخت و تاکید کرد: پیرامون قصه های علمای شیعه کتب متعددی وجود دارد که از جمله آنها؛ کتاب«فوائد الرضویه و «قصص العلماء» که حاوی نکات و مطالبی است که می تواند در این مسیر راهگشا باشد. همچنین مطالعه کتب«نظام حقوق زن در اسلام» و«زن در آیینه جلال و جمال» بسیار حائز اهمیت است.

حسینی قمی در ادامه با بیان حکایتی از کتاب«فوائد الرضویه» خطاب به طلاب یادآورشد: سعی کنید بین تحصیل و زندگی خود جمع نمایید و با برنامه ریزی درست به همه امورات خود بپردازید. در این راه هیچ مانعی نباید شما را از مسیر منصرف کند بلکه با جدیت تلاش نمایید.

وی ادامه داد: شما طلاب با تاسی از حضرت فاطمه معصومه(س) باید خود را هماهنگ با شرایط کنید و تحت هر شرایطی دین خدا راحفظ نمایید که این هنر یک زن محسوب می شود.

کارشناس دینی افزود: نقش زنان در عرصه های مختلف تاریخ برکسی پوشیده نیست. به طوری که می توان گفت اگر بسیاری از زنان نقش خود را به درستی ایفا نمی کردند بزرگ مردانی در طول تاریخ وجود نداشتند. «شهید مطهری» نیز در اهمیت این مطلب فرمودند: «اگر سه زن نقش خود را به زیبایی ایفا نمی کردند ما پیامبری به نام«موسی» نداشتیم» .

حسینی قمی در پایان بیان نمود: اوج نقش زنان در قرآن در مورد«حضرت زهراست» .نه تنها«سوره کوثر» بلکه تمام قرآن در شأن حضرت فاطمه(س) است.

کلیدواژه ها: احترام, ارزش, شخصيت, نقش

موضوعات: مناسبتهاي روز
   دوشنبه 7 اسفند 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31