« امام علی(ع)ازدیدگاه امام خمینی(ره)ای تجسم عشق(امام خمینی«ره») »

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

برای اینکه انسانهای فرورفته در غرقاب روزمرّگی ها از فضای پر التهاب روزانه به سوی « خویش » و « خدای خویش » باز گردند

 


عقده دل وا نما، ماه رجب رسیده
هلهله کن عاکفا، ماه طرب رسیده

اهالی رجب، مردان و زنان با ایمانی‏اند که آرزویـی جز وصال یار ندارند و اشتیاقی غیر از دیدار درآن‏ها نیست. ذکرشان اللّه‏، کارشــان لِلّه و هدفشان کسب خشنودی پروردگـــار است. «رجبیّون» قصدی جز رضوان الهی ندارند. بهشتِ آنان توجه محبوب است و دوزخشان حرمان یاد او. آن‏گاه که یارشـــــان به اشک شوقی آن‏ها را می‏نوازد، برایشان از آن‏چه در دنیاست بهتر و خوش‏گوارتر است. هر کس توشه‏ای از سفره رجب برمی‏دارد و در خانه تکانی آن، همه مـــی‏کوشند تا غباری بر گرد جان باقی نگذارند.
آفتاب رجب، گرمی‏بخش دل‏های اهالی آن است و مهتابش نوازش‏دهنده دیدگان نجـــــــواکنندگان و ستاره‏های آن، آیات تفکر و تأمل اندیشمندان است.

بایسته های اعتکاف

1 - آمادگی و مهیا بودن : معتکف به معنای فرار از مردم و استراحت در گوشه مسجد نیست .

2 - انجام عبادات مستحبی

3 - حضور قلب در اعتکاف : برای انجام عبادت فقط حضور جسم کافی نیست بلکه باید عبادت را توأم با حضور قلب انجام داد و آن را سبک نگرفت .

4 - رعایت اصول بهداشتی

5 - پرهیز از زیاده روی در خواب

6 - صرف افطار و سحری به صورت دسته جمعی

7 - تنظیم برنامه روزانه

8 - خلوت گزینی : (خلوت کردن به معنای عزلت گزینی نیست بلکه غور در خویش است )

9 - پرهیز از زیاده روی در شوخی

10 - دوری از غیبت : ( هدف از اعتکاف خالص شدن و به سوی خدا گام برداشتن است ، غیبت از جمله گناهانی است که اعمال صالحه را از بین می برد . )

11 - توبه و انابه : ( چه خوب است شخص معتکف بعد از نیت ، از گذشته خویش توبه کند و عهد نماید که در زمان اعتکاف و بعد از آن دنبال معصیت و حتی گناه صغیره نرود و عبدی صالح و پرهیزگار باشد )

12 - اخلاص در عبادت

13 - شکرگزاری به درگاه خداوند

14 - ارزشیابی و جمع بندی : ( یک شخص معتکف پس از پایان سه روز انجام اعمال اعتکاف باید به ارزشیابی و سنجش اعمال و افعال خویش در این مدت بپردازد تا بفهمد چه میزان این ایام توانسته در روحیات و منش او تأثیرگذار باشد . )

15 - نظارت و مراقبت : ( اکنون که توفیق بزرگ نصیب شخص معتکف شد تا بتواند از این طریق به ارج و پاداش و سعادتی دست یابد شایسته است که با حفظ این دستاورد و حفظ معنویات کسب شده از ضایع شدن آن جلوگیری نماید . )

(سخنی ازسیدبن طاووس)

بدان که اوج و کمال اعتکاف ، آن است که انسان عقل و دل و دیگر اعضای بدنش را تنها بر اعمال صالح وقف و آنها را بر درگاه خــــداوند و اراده مقدس او حبس کند . معتکف باید فکر و جان و اعضای خود را با افسارهای مراقبت ، به خوبی مهار و از چیزهایی که روزه دار باید از آن بپرهیزد ، کاملا خودداری کند. بلکه دقت و مراقبت معتکف ، باید به مراتب بیشتر از روزه دار باشد ، زیرا او هم روزه دار است و هم معتکف و هر معتکفی خود را ملزم کرده است که با تمام وجود به خداوند متعال روی آورد و رویگردانی و غفلت از حق را یکسره کنار نهد . بنابراین هرگاه معتکف ، نور عقل و جانش به غیر خدا مشغول شود یا عضوی از اعضای بدنش را در کاری که طاعت پروردگار نیست ، به کار گیرد ، به همان میزانی که غفلت یا کوتاهی کرده از حقیقت و کمال اعتکاف خود ، کاسته است . اعتکاف خلوت در خود است که باعث تقویت اراده انس با معنویت و دوری از غفلت و فراموشی می شود

*************

مراقبت بعد از اعتکاف

1 . حفظ انس خود با مسجد

2 . حفظ آثار اعتکاف

3 . حفظ دوستانی که در ایام اعتکاف با آنان آشنا شده است .

4 . برای حفظ معنویتی که در این چند روز به دست آورده ، سعی کند نماز اول وقت را درمسجد و روزی چند آیه قرآن بخواند و همیشه به یاد خدا باشد .


شهیدمطهری(رحمة الله )وماه رجب

استاد مرتضی مطهری، درباره خاطراتش از ماه رجب می‏نویسد: «ما که بچه بودیم در منزل خود، انتظار آمدن ماه رجب را می‏کشیدیم و چند روز مانده به آمدن ماه، همه جا صحبت از این ماه شریف بود. شب اول آن برای مشاهده هلال رجب، در مسجد جمع می‏شدیم ایشان هم‏چنین درباره انتقال فرهنگ اهتمام به سنت‏های اسلامی چون احترام به ماه رجب، و استفاده از فرصت‏های آن، در پیامی انتقادی می‏فرمایند: «این ماه، ماه استغفار و ماه عبادت و روزه است و این سنت‏ها در میان ما، در حال فراموشی است. بچه‏های ما کم کم حتی نام ماه‏های قمری را هم از یاد می‏برند و نمی‏توانند آن‏ها را ذکر کنند، ولی به هر حال تکلیف )بیان سنت‏های اسلامی) از ما ساقط نمی‏شود.




 

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />


موضوعات: مناسبتهاي روز
   یکشنبه 14 خرداد 1391
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(1)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
3.0 stars
(3.0)
نظر از: گلهای داودی [بازدید کننده]
گلهای داودی
3 stars

باسلام.مطلب اعتکافتون مفید بود،اما شعر اولش بهتر بود بجای میرسد مینوشتین رسیده

1391/03/14 @ 19:17


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31