« روز قدس براي خارج شدن فلسطين از انحصار يك گروه استروح الهی به جسم انسان دمیده شده و به آن ارزش داده است، لذا پس از مرگ نابود نمی‏شویم(تمنای وصال12) »

سخنرانی آیت الله نورمفیدی مؤسسدمدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان د رشانزدهمین سحرماه مبارک رمضان

بسم ‏الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل ‏بیت الطیبین الطاهرین و سحبه‏ المنتجبین سیما بقیه ‏الله و امام‏ العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم ‏الدین.

امام زین‏ العابدین جملات بسیار زیبا و پرمعنایی در مناجات‏الخائفین دارد. آن حضرت در این مناجات می‏فرمایند: «در روز قیامت بعضی از گوش‏ها کر می‏شوند و صدای دلنواز ملائکه را نمی‏شوند، آیا گوش‏هایی که صدای تو را می‏شنیدند کر می‏شوند؟ من آین بنده‏ای بودم که وقتی صدای دلنواز اذان و ندای گوش نواز اشهدان ‏لااله ‏الا الله بلند می‏شد دل مرا به سمت مقام و عظمت تو فرامی‏خواند و مرا به نماز و عبادت می‏کشاند. آیا این گوش‏ها را روز قیامت کر می‏کنی؟

آیا دست‏هایی را که به امید مهربانیت آرزوهای بسیاری آنها را به سوی تو بلند می‏کرد روز قیامت در غل و زنجیر قرار می‏دهی؟ آیا دست‏هایی که در شب و روز ماه مبارک رمضان برای آمدن به درگاه تو التماس و تضرع می‏کند را فردای قیامت در غل و زنجیر قرار می‏دهی؟ آیا این بدن‏هایی که در راه دستورات تو عمری سپری کردند و در هوای گرم ماه مبارک رمضان روزه گرفتند و در انجام این تکلیف نحیف شدند را عذاب می‏کنی؟

پروردگارا! این بدن‏ها با طاعت تو و به اندازه ظرفیت خود نحیف شدند نه آنگونه که اولیاء مقرب تو عمل می‏کردند، آیا اینها را روز قیامت عذاب خواهی کرد؟ این پاهایی که به سوی عبادت تو آمده اند، حج و مسجد رفتند، سعی صفا و مروه انجام دادند و برای انجام کارهای خیر حرکت کردند آیا این پاها را فردای قیامت عذاب می‏کنی؟

پروردگارا تو انچنین نیستی. درگاه تو هیچگاه به روی کسی بسته نیست. شاید بندگان تو کار را به جایی رسانده باشند که این در بسته شود، اما هیچگاه خودت این در را بر روی کسی نمی‏بندی. پروردگارا! درهای رحمت خود را بر روی موحدین یعنی کسانی که تو را عبادت می‏کنند نبند. پروردگارا، مشتاقانت را از مشاهده زیبایی دیدارت محروم نکن.»

از این سخن امام زین‏العابدین اینگونه برداشت می‏شود که بشر صلاحیت دیدار جمال حق را دارد. در معارف اهل بیت (ع) و دعاهای معصومین به بیان‏های مختلف وارد شده است. امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می‏فرمایند: «پروردگارا! تو که پشت پرده نیستی، ما این پرده را قرا می‏دهیم.

اگر ما اینکار را نکنیم تو با چشم دل دیده می‏شوی». یا در دعای معروف ائمه اطهار (ع) در مناجات شعبانیه آمده است: «پروردگارا! چشم دل ما را به روشنایی دیدارت روشن کن. آنقدر روشن کن و حجاب‏های ظلمانی و پرده‏های نورانی را کنار بزن تا به مقام عظمت تو برسیم».

از این جمله امام زین‏العابدین اینگونه استفاده می‏شود که دل ما باید مشتاق دیدار حق باشد. پروردگارا به ما دلی بده که لحظه به لحظه مشتاق دیدار تو و اهل آن و سوز و ناله باشد. پروردگارا! به ما دلی بده که نماز خواندن و روزه گرفتن و سایر عبادت‏های ما از روی اشتیاق باشند چون امر توست.


   شنبه 5 مرداد 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31