«آیت الله سید کاظم نورمفیدی» بیان داشت: براساس آیات شریفه قرآن، عبادت شبانه گامی استوار و گفتاری پایدارتر به همراه دارد به طوری که قدم های انسان را در جهت مسئولیت های مختلف محکم می نماید.

ادامه »

کلیدواژه ها: آيه, استغفار, صابران

موضوعات: درس اخلاق
   پنجشنبه 10 اسفند 1396نظر دهید »

گاهي يك لحظه غفلت، يك عمر پشيماني به همراه دارد……..

او را مي شناختم و هميشه به حالش غبطه مي خوردم،از بس خوب بود.ناگهان صاعقه اي از آسمان آمد و يك مرتبه تمام آن قصر و بستان آتش گرفت و از بين رفت.كَاَنَ لم يَكُن شد

از شدت وحشت اين منظره از خواب پريدم،خدايا!او كه آدم خوبي است.مگر چه كرده كه بوستانش اين گونه آتش گرفت؟فردا كه به ملاقاتش رفتم، همه چيز معلومم شد.گفت: شب گذشته در فلان ساعت با مادرم گفتگويم شد و كار بلاخره به زدنش كشيد!خوابم را برايش نقل كردم……(براساس داستانهاي شگفت،شهيد آيت الله دستغيب،ص86)

امام صادق(ع): «و اخفض لهما جناح الذلّ من الرحمة» قال: لاتملأعینیک من النظر إلیهما إلاّ برحمة و رقة و لاترفع صوتک فوق أصواتهما و لایدک فوق أیدیهماو لاتقدم قدامهما( الكافي/«ط-الاسلاميه)؛ج2؛ص 158)درباره آيه«واخفض لهما جناح الذل من الرحمة» فرمود: نگاهت را جز از سر دل سوزي و مهر به انان خيره مكن و صدايت را از صداي آنها بلندتر مگردان و رو دست آنها بلند نشو و از آنها جلو نيفت.

نگاهي يك لحظه غفلت، يك عمر پشيماني به همراه دارد

 

 

 

کلیدواژه ها: غفلت, پشيماني

موضوعات: درس اخلاق
   پنجشنبه 26 بهمن 1396نظر دهید »

«آیت الله سید کاظم نورمفیدی» بیان داشت: انسانهای مومن هدفشان رسیدن به راه انبیاست، به مصداق آیه 36 از«سوره مبارکه نحل» راه انبیا دعوت به سوی خدا و دوری از طاغوت است.

به گزارش پایگاه خبری_اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران«آیت الله سید کاظم نورمفیدی» نماینده ولی فقیه در استان گلستان و موسس مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در جمع طلاب این مدرسه  در ادامه سلسله نشست های اخلاقی خود در جمع کارکنان و طلاب این مدرسه با استناد به موعظه حضرت رسول(ص) خطاب به عبدالله بن مسعود در کتاب«مکارم الاخلاق» آیت الله طبرسی بیان داشت: اساس سعادت یک انسان مومن برخورداری او از صبر است. «صبر» پلکان اساسی برای تعالی است.

وی افزود: هرانسانی در زندگی بدنبال هدفی است که برای رسیدن به آن زحماتی را برخود هموار می کند . انسانهای مومن هدفشان رسیدن به راه انبیاست، به مصداق آیه 36 از«سوره مبارکه نحل» راه انبیا دعوت به سوی خدا و دوری از طاغوت است.

نماینده ولی فقیه در استان یادآور شد: هدف نهایی در زندگی رسیدن به خداست لذا انسان دارای عقل و اندیشه در راستای وصول به این هدفِ مطلوب در حرکت است. علم، ثروت، قدرت و…. در این مسیر فرع است چراکه آنچه در آخرت برای انسان مفید خواهد بود چیزی است که با او همراه است حال آنکه علم، قدرت و ثروت تا لحظه مرگ با انسان خواهد بود و بعد از آن از انسان جدا می شود. به تعبیر حضرت امام(ره) چه بسا علم نیز برای انسان حجاب اکبر و موجب غرور شود«العلم هو الحجاب الاکبر»لذا مانع می شود.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: سرمایه واقعی، حرکت در مسیر بندگی خداست. راه رسیدن به این مسیر عبارت است از: انجام واجبات و ترک محرمات، به طوری که آیات صریح قرآن دلالت براین مطلب دارد.

وی گفت: اینکه در موعظه رسول مکرم اسلام(ص) خطاب به عبدالله بن مسعود وارد است که ریشه و اساس سعادت انسان«صبر» است، بدین جهت است که حرکت در مسیر بندگی خدا کار سخت و دشواری است به طوری باید تمام غل و زنجیرها از پای انسان باز شود تا بتواند در این مسیر قرار گیرد لذا می طلبد که سختی ها را تحمل نموده و قدم بر روی مشکلات گذاشته تا به سعادت ابدی نائل آید و این همان معنای واقعی«صبر» است.

امام جمعه شهرستان گرگان تصریح کرد: تکالیف شرعیه راه هموارکن است برای رسیدن انسان به مقصد نهایی، ممکن است در مرحله اول و شروع راه دشوار باشد اما با شکرگزاری و استمداد از خداوند ایمان و اراده انسان تقویت می شود و به خوبی می تواند طی مسیر نماید.

آیت الله نورمفیدی بیان نمود: پیامبراسلام(ص) در ادامه موعظه خود در وصف صابرین فرمودند: صابرین کسانی هستند که «صبر مي‏کنند بر طاعت خدا و پرهيز مي‏کنند از معصيت خدا. آنانکه جز حلال، کسب نمي‏کنند و در خرج و بذل، جز از طريق قصد و ميانه نمي‏روند و مازاد بر نياز خود را انفاق مي‏کنند پس به فلاح و صلاح نائل مي‏شوند» .

 

کلیدواژه ها: بندگي, صبر, هدف

موضوعات: درس اخلاق
   پنجشنبه 26 بهمن 1396نظر دهید »


موضوعات: درس اخلاق
   شنبه 21 مرداد 1396نظر دهید »



مؤسس مدرسه علمیه الزهرا(س)وامام جمعه گرگان گفت: حرف ها و حدیث ها در رابطه با توافقات و مذاکرات ژنو ۳ هنوز در داخل و خارج وجود دارد و موافقان و مخالفاتی دارد.   آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان، ظهر امروز (8 آذر) در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی این شهر گفت: امروز ایران در دنیا از وزانت خاصی و در منطقه از قدرت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به مذاکرات ژنو3، افزود: حرف ها و حدیث ها در رابطه با توافقات و مذاکرات ژنو 3 هنوز در داخل و خارج وجود دارد و موافقان و مخالفاتی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان تصریح کرد: این مذاکرات خواه و ناخواه از آثار مثبتی دارد اما نباید ذوق زده شویم چرا که غرب در مقابل ما است و گاهی حرکات بی ملاک و معیاری انجام می دهد.


وی ادامه داد: رابطه با دنیا باید وجود داشته باشد اما به آنان نباید دل ببندیم، این مذاکرات شور و نشاط بین المللی ایجاد کرده درست است که اعلام شده تحریم ها برداشته نمی شود اما می بینیم که در برخی موارد تحریمی مانند طلا و فلزات گرانبها، محصولات پتروشیمی وخطوط هوایی شکاف برداشته شده است.


آیت الله نورمفیدی گفت: نباید از این نکته غافل شد که این توافق و مذاکرات نشانگر این است که امروز ایران در دنیا از وزانت خاصی برخوردار است، در مذاکرات ژنو می بینیم که وزرای خارجه شش کشور بزرگ دنیا به محل مذاکرات می آیند و با ایران سر میز مذاکره می نشینند، این مهم است، ایران برای آمریکا در گذشته جزیره ثبات بود که باید منافع آنها را در منطقه تامین کند اما الان این شرایط عوض شده است.


نماینده ولی فقیه در گلستان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این توافق فقط به نفع ما نیست بلکه به نفع آنها نیز هست، امروز در منطقه کشورها بدون حضور ایران به جایی نمی رسند، بعضی می گویند تحریم ها موجب شد که ایران به مذاکرات راضی شود اما اینطور نیست این تحریم ها 34 است که وجود دارد.


آیت الله نورمفیدی با اشاره به برخی نقدها به توافقات ژنو، گفت: نقد و تخریب با هم متفاوت هستند نقد انجام دهید اما تخریب و سیاه نمایی کردن به مصلحت نظام و کشور نیست، دولت کار بزرگی را شروع کرده و با درایت و حفظ اصول دارد پیش می رود و همه باید از آن پشتیبانی کنند.


وی با اشاره به روزنیروی دریایی تصریح کرد: نیروی دریایی خدمات و فداکاری های زیادی انجام داده است یکی از به یاد ماندنی ترین کارهای نیروی دریایی دفاع جانانه در مقابل نیروی دریایی عراق در اوایل جنگ تحمیلی وفلج کردن آنها بود.


نماینده ولی فقیه گفت: امروز نیروی دریایی ایران یکی از نیروهای دریایی قوی دنیاست.


خطیب جمعه گرگان در خطبه اول نماز جمعه گرگان با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام زین العابدین(ع) افزود: در زمان امامت ایشان خفقان، اختناق و جو به شکلی بود که فضا کاملا بسته بود و تنها 4 تا 5 نفر دل به دریا زده و با امام مانده بودند.


وی تصریح کرد: در آن زمان امت اسلامی دچار یک افت شدید فرهنگی و اعتقادی شده بود و در این زمان بود که امام زین العابدین(ع) با زبان دعا سعی در برطرف کردن این معضل داشتند.


آیت الله نورمفیدی افزود: ایستادگی در برابر کمرنگ شدن توحید و بندگی و آشکار کردن این موضوعات و کادر سازی از دیگر مسئولیت های مهم امام زین العابدین(ع) است.


امام جمعه گرگان در پایان خود و دیگران را به تقوای الهی دعوت کرد.


   یکشنبه 10 آذر 1392نظر دهید »

آیت الله نورمفیدی مؤسس مدرسه علمیه الزهرا(س) مقاومت در برابر تحریم ها و دشمنان را تکلیف الهی دانست و گفت: باید تا می توانیم خود را در برابر این تحریم ها قوی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه علمیه الزهرای گرگان ،  آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان، ظهر امروز (1 آذر) در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی این شهر گفت: باید تا می توانیم خود را قوی کنیم این مقاومت در برابر تحریم ها و دشمنان تکلیف الهی است.

وی با اشاره به مذاکرات 1+5 افزود: مذاکرات هسته ای ایران در قالب مذاکرات ژنو 3 در حال انجام است، این مذاکرات توجه همه جهان را به خود جلب کرده است، دوست و دشمن به دنبال این هستند که بدانند نتیجه مذاکرات چه خواهد شد.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: محور فناوری هسته ای اورانیوم است که در طبیعت موجود است ولی با انجام عملیاتی اتم ها شکافته شده و اورانیوم غنی می شود، اورانیوم غنی شده انرژی زیادی تولید می کند.

وی ادامه داد: اورانیوم غنی شده استفاده های زیادی دارد که استفاده نظامی یکی از آنها است، در عصری که انرژی های زمینی مانند نفت و گاز در حال تمام شدن است دنیا به فکر استفاده از انرژی اتمی برای تولید برق و دیگر انرژی ها هستند.

نماینده ولی فقیه در گلستان اظهارداشت: روسیه روزانه 8 میلیون بشکه نفت تولید می کند و اولین کشور دارای منابع گازی در جهان است اما 30 نیروگاه اتمی دارد که انرژی برق تولید می کنند، آمریکا نیز با وجودی که بزرگترین منبع نفتی جهان را در اختیار دارد اما 105 نیروگاه اتمی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران نیز از نفت و گاز مملو است اما فناوری هسته ای در تولید انرژی برق منبع مهمی است، این انرژی در علوم پزشکی نیز نقش مهم و اساسی دارد، کشوری که به فنلاوری هسته ای دست پیدا کند مسیر پیشرفت و توسعه را سریعتر طی می کند، ایران نیز جزو 10 کشور جهان است که به این فناوری دست پیدا کرده و آن را بومی کرده است.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: هیچ ایرانی نمی تواند فکر کند که بخاطر مشکلاتی چون تحریم ها از انرژی هسته ای دست برداریم، به خصوص وقتی دین و انقلاب اجازه نمی دهد که به سلاح های اتمی دست پیدا کنیم و استفاده ما از این انرژی صلح آمیز است، به خواست دین ما باید تا جای ممکن خود را قوی کنیم.

به گفته خطیب جمعه گرگان، در دوره قبل مذاکرات هسته ای، مذاکرات داشت به نتیجه می رسید که وزیر امور خارجه فرانسه سر رسید و همه چیز بهم خورد، نتانیاهو نماینده صهیونیزم وقتی دید نمی تواند آمریکا را متقاعد کند به سوی فرانسه رفت و وی را برای بهم زدن مذاکرات فرستاد.
وی اظهار کرد: فرانسه دو موضوع توقف فعالیت های هسته ای نیروگاه اراک و بی اثر کردن اورانیوم های غنی شده 20 درصد ایران را مطرح کرد، ما در حالی به اورانیوم غنی شده 20 درصد دست یافتیم که هیچ کشوری آن را به ما نمی داد و ما برای مصارف دارویی به آن احتیاج داشتیم.

آیت الله نورمفیدی گفت: مقام معظم رهبری نیز که به عمق مسائل هسته ای بیشتر از هر کس دیگری واقف هستند خط قرمزهایی تعیین کردند ولی اجازه نداریم دست از تلاش برداریم دکتر ظریف نیز در مذاکرات محکم بر مواضع خود ایستاد تا جایی که برخی از اعضای تیم مذاکره کننده گفتند تاکنون یک روی ظریف را دیده بودیم اما در این مذاکرات روی دیگر سکه ظریف را نیز دیدیم، این روی دوم سکه خواست مردم، رهبر، خدا، پیغمبر و اسلام است.

وی افزود: در این مذاکرات اگر نتیجه گرفته نشود معنایش این است که باید برای حل مشکلات روی پای خود بایستیم، اینها حرف منطقی و حسابی ندارند، از همه مهمتر فریاد رهبر است که استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد نظامی را حرام می دانند و این امر راه را برای راستی آزمایی باز کرده است.
امام جمعه گرگان اضافه کرد: این مذاکرات چه نتیجه بدهد و چه نتیجه ندهد به نفع ایران است، اگر به نتیجه نرسیم به این معنا است که ما درست حرکت کردیم و باید روی پای خود بایستیم.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن 5 آذر و روز بسیج، گفت: بسیج از اقدامات امام خمینی(ره) است، با اقدامات و انقلاب ما ارتشی تحت عنوان بسیج را نیاز داشتیم، این طرح پیاده شد و گسترش پیدا کرد و اکنون حتی در مسائل منطقه ای نیز موثر است.
وی یادآور شد: بسیجی باید گذشته کشور را بشناسد و خصایلی چون حلم، تواضع، صبر و گذشت را در خود تقویت کند.
خطیب جمعه گرگان در ادامه افزود: همچنین روز 5 آذر روزی است که مردم گرگان در مقابل نیروهای رژیم شاهنشاهی ایستادند و شهید شدند.
وی با اشاره به تولید و ساخت پهپاد فطرس، تصریح کرد: این پهپاد بزرگترین و قوی ترین نوع پهپاد در جهان است که تاکنون ساخته شده است و با پهپادهای آمریکایی نیز برابری کرده و از آنها نیز قوی تر است.
وی در خطبه اول نماز سیاسی عبادی جمعه گرگان، گفت: مومن سه خصلت دارد که این خصلت ها شامل جستجوگری دانش، صبوری در شرایط مختلف و مدارا با مردم است.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: نشانه منافقین نیز این است که به وعده های خود پایبند نیستند؛اهل دروغ اند و در امانت خیانت می کنند.
وی تاکید کرد: قرآن و عترت دو چراغ هستند که خداوند در دو طرف راه قرار داده و تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند.
امام جمعه گرگان، در پایان خود و دیگران را به تقوای الهی دعوت کرد.


   سه شنبه 5 آذر 1392نظر دهید »

پاسخ آیت الله نورمفیدی به سوال دانش آموزان هنرستان دخترانه کارو دانش الزهرا(س) گرگان

آیا با ظهور امام زمان (عج)قیامت بر پا می شود؟/ وحدت اسلامی به چه معناست ؟/ آیا شما در انتخاب مدیران استانی نقش مستقیم دارید؟/ فلسفه عزاداری امام حسین (ع) چیست؟/ بعضی از مداحان از اشعارنامناسب در سوگواری امام حسین (ع) استفاده می کنند و خواندن بعضی از نوحه ها را با ریتم آهنگ های غربی می خوانند، جایز است؟

نمانیده ولی فقیه در گلستان با اشاره به روایات و مسئله علائم ظهور گفت: این ها دروغی بیش نیست و در برخی روایات جعل صورت گرفته که به تعبیر علامه مطهری این ها ‘جعل بنی عباس’ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه علمیه الزهرای گرگان ، آیت الله نورمفیدی در پاسخ به سئوال یک دانش آموز هنرستان دخترانه کارو دانش الزهرا(س) گرگان که پرسید” آیا با ظهور امام زمان (عج)قیامت بر پا می شود؟ ” افزود : به عقدیده ما دوره رجعت پیش می آید و حکومت امام زمان (عج) سالها طول خواهد کشید اما اینکه افرادی برای آمدنش وقت تعیین می کنند به مصداق فرمایش امام صادق (ع) کذاب و دروغگو هستند، چرا که ملاک و مبنای دینی و شرعی ندارد، اما دعا می کنیم جمال یار را ببینیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری که وحدت اسلامی به چه معناست ؟ اظهار داشت: همه شما در خانواده ای زندگی می کنید که ضمن اتفاق و اتحاد نظر در بیشتر مسائل ، بعضا در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر دارید و در عین حال اینکه با هم اختلاف نظر دارید با کمال صمیمیت با هم زندگی می کنید.

نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: عقل خدایی نمی گوید که مسلمانان در تفرقه باشند و بهترین راه این است که راه و روش اهل بیت رسول خدا (ص) را اتحاذ کنیم، راهی که ائمه امامیه عمل کرده را بپذیریم که این راه خدا، قرآن و عقلای اسلامی است.
وی با بیان اینکه باید حتی با مخالف خود با رفق و مدارا برخورد کنیم، اضافه کرد: همه یکدیگر را بپذیریم و بعنوان یک مذهب و یک راه قبول داشته باشیم و بدانیم که هر مذهبی ریشه های محکمی دارد و اختلافات سلیقه ای بین مسلمانان نباید موجب شکاف آنها شود چرا که همه ما مسلمانان مشترکاتی داریم تابع پیغمبر(ص) و اهل نماز و روزه و حج و زکات هستیم و فراموش نکنیم که دشمن این اختلاف و تفرقه را می خواهد و ما باید حواسمان جمع باشد زیرا همه ما مسلمین اعم از شیعه و سنی با هم برادر هستیم.

آیت الله نورمفیدی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا شما در انتخاب مدیران استانی نقش مستقیم دارید؟گفت: بنده اصلا نقشی در عزل و نصب ندارم و همین آقای پایین محلی(ریاست سازمان آموزش و پرورش استان گلستان) که در اینجا حضور دارند می دانند که بنده هیچ نقشی در نصب ایشان نداشتم .

وی تصریح کرد: الان هم همینطور است در واقع نه قبل و نه حالا و به قول معروف نه اول و نه آخر در عزل و نصب مسئولین استان نقشی نداشته و ندارم.البته درباره استاندار جدید خیلی هم خلاف نگفته باشم این است که در انتخاب استاندار وزارت کشور یک شرایطی را گذاشته که بنده به سهم خودم ایفای نقش دراین مورد داشتم اما اینکه استاندار چه کسی را عزل و نصب می کند به ما ربطی ندارد چرا که در حیطه وظایف بنده نمی باشداما اگر عیبی در کارشان باشد به آنها تذکر می دهم .

نمانیده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، در پاسخ به سئوال اینکه فلسفه عزاداری امام حسین (ع) چیست؟بیان داشت: من درباره فلسفه عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) یک دنیا حرف دارم و اگر از من سوال کنند می توانم بصورت اجمال بگویم این دسته های عزاداری تظاهرات و شعار دادن به نفع عدالت و علیه ظلم است و متاسفانه گاهی چنین معنا نمی شود.

وی یادآور شد: اگر عزاداری ما علیه یزیدبه نفع عدالت علیه ظلم به نفع انصاف علیه بی انصافی به نفع حق علیه باطل و به نفع کرامت انسان علیه بی حرمتی نسبت به انسانها باشد قطعا معنی عاشورا و کربلا را خواهد داشت و دنیا را متوجه امام حسین (ع) می کند.

امام جمعه گرگان در پاسخ به سوال دانش آموز دیگری اینکه بعضی از مداحان از اشعارنامناسب در سوگواری امام حسین (ع) استفاده می کنند و خواندن بعضی از نوحه ها را با ریتم آهنگ های غربی می خوانند، جایز است؟ گفت: این کار قطعا حرام است و من سخت با آنها مخالف هستم و ظلم اینگونه افراد را بدتر از ظلم یزید می دانم.

آیت الله نورمفیدی افزود: عاشورا دو رو داشت که یک روی آن ظلم و جنایت و رذالت و پستی هر جنایتی را که قابل تصور نبود در آن اتفاق افتاد و قهرمان این صفحه عاشورا یزید بود و یک صفحه دیگر عاشورا بزرگی و آقایی و عزت و شهامت و ایثار بود که جزء صفحه نورانی عاشورا به شمار می آید و قهرمان آن امام حسین (ع) بود.

وی در ادامه اظهار داشت: ما باید هر دو صفحه عاشورا را در اشعارمان نشان بدهیم اما اعتقاد بنده این است که اگر ما در اشعارمان فقط جنایت یزید را معرفی کنیم و از چهره نورانی امام حسین (ع) غافل شویم ، این عمل ما ظلم به حضرت سیدالشهداء (ع) است.

وی گفت: گاهی در بعضی از مراسمات ذاکرین اشعار ی را می خوانند که بنده هیچ بهره ای از این اشعار نمی برم اما بعضی اوقات حتی با خواندن شعر زیبایی در وصف اهلبیت (ع) در خانه هم که باشم بی اختیار اشکم سرازیر می شود.


   سه شنبه 5 آذر 1392نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 15

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31