تاتو عملی است که زنان برای پر رنگ کردن دور ابرو و لب به وسیله خال کوبى، انجام می دهند.
در این رابطه چند سؤال از دفاتر مراجع شده که همراه با پاسخ بیان می کنیم.
س 1- آیا تاتو و خالکوبی برای وضو و غسل و انجام اعمال حج، اشکالی ایجاد می کند؟
اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده اند: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است . مگر زمانی که مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود ؛ در این صورت می بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.
بنابراین؛ اگر تاتو ، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود . در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد ، در چنین حالتی صحیح است.* حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
لازم است از نامحرم بپوشانید.
* حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر فقط جاهاى خالى را پر مى کنید به طورى که زینت به حساب نیاید اشکال ندارد.
بنابر این، اگر عمل تاتو زینت و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جایز نیست.[۱]
سوال : با توجه به این که تا تو ( همانند خالکوبی قدیم ) با رنگی هماهنگ چشم و لب ، برای شکل دادن ابرو ، ایجاد سایه
اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زینت و آرایش دائمی خالکوبی می شود ، لطفا بفرمائید :
الف) حکم این نوع خالکوبی چیست ؟ آیا زینت محسوب می شود ؟
ب) عمل تا تو برای شخصی که آن را انجام می دهد و نیز برای شخصی که تا تو بر روی او انجام می گیرد ؛ چه حکمی دارد ؟
* آیت الله بهجت (ره) :
الف) زینت است و باید از نا محرم پوشانده شود .
ب) اگر نمی پوشاند انجام ندهد .
* آیت الله تبریزی دام ظله:
الف) در صورتیکه پوست روی آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشکال ندارد ولو زینت باشد. البته اگر بانوان این زینت را انجام دهند باید ازنا محرم بپوشاند.
ب) در صورتیکه زن باشد یا مردی که انجام می دهد محرم باشد و شرائط فوق رعایت شود اشکال ندارد .
* مقام معظم رهبری (دامت افاضاته):
الف) خالکوبی فی نفسه اشکال نداردو اگر زینت محسوب می شود باید از نا محرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است.
*آیت الله سیستانی دام ظله:
الف) اگر عرفا زینت حساب شود باید از نا محرم بپوشاند.
ب) اشکال ندارد.
سؤال :حکم تاتو ( نوعی خالکوبی ابرو ) چیست؟
اگر خال زیر پوست باشد اشکال ندارد.
* آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله:
الف) فی نفسه مانعی ندارد لکن بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زینت است
ب) فی نفسه مانعی ندارد و اجرت در قبال آن نیز بی اشکال است.
* آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
الف) بلی زینت محسوب می شود .
ب) فی نفسه اشکالی ندارد. ولی چون زینت محسوب می شود باید از نا محرم پوشانده شود.
* آیت الله مکارم شیرازی دام ظله:
الف و ب) چنانچه آرایش غلیظی محسوب نشود اشکالی ندارد در غیر اینصورت برای انجام دهنده و شخصی که تاتو بر روی
او انجام می گیرد اشکال دارد.
* آیت الله نوری همدانی دام ظله:
الف و ب) اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ریبه و تلذذ،اشکال ندارد وانجام آن برای ارائه به نا محرم نباشد مانعی ندارد.
پاسخ های زیر از دفاتر آیات عظام، دریافت شده است:
* دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به محل وضو یا غسل باشد، باید آن را برطرف کرد مگر این که تاتو زیر پوست باشد که در این صورت اشکال ندارد.
*دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
مانع وضو نیست.
*دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست.
س 2- بعد از فوت مادرم ابرو و مژه هایم ریزش شدید پیدا کرد، به طوری که حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده می کردم. عمل تاتو را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمی توانم ابرو و چشم هایم را بپوشانم حکمش چیست؟
*حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در هر صورت اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
موضوعات: معرفی اساتید
[شنبه 1393-10-27] [ 09:52:00 ق.ظ ]