« چرادعامستجاب نمی شوداو هست »

۱-آیه ۶۴سوره نسا ء :"لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاء وک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوالله توابا رحیما“  اگر آنان هنگامی که به خود ستم کردند نزد تو می آمدند پس از خدا آمرزش می خواستند رسول هم برای آنان طلب آمرزش می کرد خدارا توبه پذیر ومهربان می یافتند.

آیه بیانگر این است :که استغفار وشفاعت پیامبر برای امتش پذیرفته می شود وقتی در زمان حیات دنیوی این امر محقق می شود چرادر زمان حیات برزخی واخروی نباشد.

چنانچه سمهودی نویسنده سنی مذهب کتاب وفاء الوفاءحکایت عربی را که پس از فوت حضرت رسول (صلی الله علیه وآله )سرمزارش آمد وتوسل واستغفار کرد ودعایش مستجاب شدرانقل کرده ومی گوید:"این حکایت مشهور است و نویسندگان تمام مذاهب آن رانیکو دانسته ابن عساکر وابن خوری ودیگران با سند آن رااز محمد بن حرب هلالی آورده اند.”

ابن فدیک که از پیروان تابعین وپیشوایان ثقه و مشهور کتاب صحیح بخاری است می گوید :(اگر کسی نزد قبر پبامبر بایستد و  این آیه را بخواندو هفتاد باربگوید صلی الله علیک یا محمد ،ملکی اورا صدا میزند صلی الله علیک یا فلان وهیچ حاجتی از او ساقط نمی شود.)

مالک پیشوای مذهب مالکی به این آیه  در جواز توسل به پیامبر پس از رحلتش تصریح می کند.

۲-آیه ۱۶۹ سوره آل عمران:"لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون” کسانی را که درراه خدا کشته شده اند مرده نپندارید بلکه آنان زنده اند نزد پروردگارشان روزی می خورند.

آیه فوق به صراحت دلالت بر حیات برزخی اموات (شهیدان)می کند تاحدی که حتی ویژگیهای زندگی دنیوی مثل روزی خوردن رانیز برای آنها اثبات می کند بنابراین انبیا واولیا هم مانند سایر اموات از حیات برزخی بهره مند هستند.مگر حضرت رسول نفرمود"مرکب و نوشته علما ازخون شهدا برتر است."پس  آنچه برای شهدا ثابت است درباره انبیا و علما هم به مراتب ثابت است .پس آنان هم می توانند نقش واسطه گری خودرا انجام دهند با آنکه می دانیم روح انسان باقی و فنا ناپذیر است پس می تواند دعا کند.

آیا می توان گفت شهید زنده است آن قدر که نزد حق روزی می خورد اما پیامبر واولیا ی الهی نعوذ بالله مرده وبی تاثیر وبی خبر از عالم هستند؟

علاوه بر همه اینها آیا اعتقاد به اینکه شخص مرده میشنود یا نمی شنود آنقدر مهم واز ضروریات وواجبات دین است که معتقدین به آن را کافر ومشرک محسوب کنند؟

۳-آیه ۳۵سوره مائده :"یاایها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله “ای کسانی که ایمان آورذه اید تقوا پیشه کنید و(برای رسیدن به قرب او ) وسیله ای بجویید.

در تفسیر صافی ذیل این آیه ازعیون اخبارالرضا ـ علیه السلام ـاز پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم  ـنقل شده است که (وسیله امامانی از فرزندان امام حسین ـ علیه السلام  ـمی باشند وآنان عروه الوثقی و وسیله بین بندگان و خدای تعالی می باشند.)

4-آیه 57 سوره اسراء:"اولئک الذین یدعون  یبتغون الی ربهم الوسیله “آنهایی راکه کافران به خدایی می خوانند ؛آنان خود به درگاه خدا وسیله تقرب می جویند.

از آیه فوق به دست می آیداصل وسیله و واسطه جستن می تواند درست باشد اما وسیله نمی تواند بت ها یا اشیا ویا افرادی باشند که نزد خدا مقبولیتی ندارند بلکه وسیله باید مقبول خدا باشد.

۵-آیه ۹۷و۹۸سوره یوسف :"قالوا یا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین *قال سوف استغفر لکم ربی انه هو الغفور  الرحیم ” (درآنحال برادران یوسف )عرضه داشتند :ای پدر برای تقصیراتمان از خدا آمرزش طلب که ما خطای بزرگی مرتکب شدیم (حضرت یعقوب )فرمود:به زودی از درگاه خدا برای شماآمرزش می طلبم که او بسیار آمرزنده ومهربان است.

با اینکه هرکس می تواند بی واسطه با خدا سخن بگوید وبرادران یوسف هم بعد از پشیمانی می توانستند بی واسطه از خدا طلب بخشایش کنند اما از پدرشان خواستند که از آنها نزد خدا شفاعت کند واز وسیله ای آبرومندتر بهره بردند وحضرت یعقوب پیامبر ـ علیه السلام ـ هم آن پذیرفت.

۶-آیه ۹۶ سوره یوسف:"فلما ان جاء البشیر القاه علی وجهه فارتد بصیرا…"پس هنگامی که بشیر آمد پیراهن یوسف را بر رخسارش افکند دیده اش بینا گشت.

آیا خدای تعالی بدون پیراهن یوسف نمی توانست چشمان یعقوب را شفا دهد؟البته که می توانست اما این کار رابه وسیله پیراهن یوسف وبا تبرک جستن یعقوب به آن انجام داد.

حال می توان گفت که پیراهن یوسف استثنا است و متن صریح قرآن را جوری دیگر تاویل وتفسیر کرد ؟چرا از طرف خدا پیراهن یوسف موثر باشداما حرم پیامبر خاتم وتوسل به  او وتبرک جستن به آن مزار پاک که افضل اولیا وانبیا رادر بر دارد بی تاثیر ونعوذ بالله مغضوب اله می باشد.

نه چنین نیست قطعا مرگ حجاب آن بزرگان واقع نمی شود چنان که ازسیره علمای سلف برمی آیدتوضیح وشرح آن را بعدا می نویسم .

نویسنده:طالب کوی یار



موضوعات: مناسبتهاي روز
   جمعه 11 مرداد 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31