خانم مریم دوست محمدیان معاون آموزش مدرسه علميه عالي الزهرا(س) گرگان در اولين پيش نشست علمي همايش ملي” زينب(س) تجلي حقيقت” به بحث پیرامون” زینبی زیستن در عصر حاضر” پرداخت و با اشاره به اینکه بزرگی هر شخصیتی با بزرگی مسئولیت او شناخته می شود بیان داشت: جامعه مرهون شخصیت های بزرگی است که در هنگام ضرورت توانستند یک نظامی را تغییر داده وآن جامعه را به حرکت درآورند.

ادامه مطلب :

وی حضرت زینب(س) را الگوی زنان و مردان در طول تاریخ معرفی کرد و ادامه داد: زیبایی دین مبین اسلام این است که برای هر قشری از زنان و مردان با شرایط مختلف الگوهایی را معرفی نماید، الگوهایی که در سخت ترین شرایط زندگی توانستند نمادی از زندگی یک دیندار واقعی را به نمایش بگذارند.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان حضرت زینب(س) را یکی از الگوهای اصیل اسلامی معرفی نمود و بر پذیرش الگو به صورت هدفدار، آگاهانه و از روی معرفت تاکید نمود.

دوست محمدیان در بیان هدف اسلام بر معرفی الگو خاطر نشان کرد: الگوها عامل حرکت انسان به سوی کمال     می باشند، لذا هدف از معرفی الگو بدین معناست که نشان داده شود رسیدن به کمال غیر ممکن نیست چراکه بسیاری از انسانها در طول تاریخ از صدر اسلام تا به امروز با تمام مشکلات و سختی ها توانستند خود را به کمال برسانند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف دین مبین اسلام در معرفی الگو این است که با وجود الگو، انسان به درستی و نادرستی اعمال خود پی برده و در صورتی که راه رسیدن به کمال ناشناخته باشد، “الگو “مناسبت ترین و نزدیک ترین راه کمال را به انسان نشان می دهد، همچنین” الگو” تکمیل کننده آموزه های دینی است.

استاد حوزه روش الگویی را بهترین و موثرترین راه تکامل بشر دانست و اضافه کرد: اگر آموزه های دینی در شریعت مقدس اسلام فقط به صورت تئوری بیان می شد نمی توانست در جامعه موثر باشد، موید این کلام روایتی از امام صادق(علیه السلام) است که می فرماید: “کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم ” مردم را به غیر زبانتان به خیر و نیکوکاری دعوت کنید تا تاثیر گزار باشید.

دوست محمدیان اضافه کرد: اگر تعریف درستی از الگو ارائه شود، با شناخت دقیق و همه جانبه متوجه خواهیم شد که الگوهای اصیل اسلامی محدود به زمان و مکان نبوده  و چون متصف به بسیاری از فضایل اخلاقی  هستند که هیچگاه کهنگی ندارند و در هر عصری قابل پیروی و تبعیت می باشند، البته آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد شیوه الگوگیری است که باید توجه شود.

وی اذعان داشت: در شناخت شیوه الگوگیری باید ویژگیهای شخصیتی و اصول ثابت این بزگواران را شناسایی کرده و آنها را متناسب با شرایط زمان و مکان در زندگی خود پیاده کنیم.

عضو هیئت امناء مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان، ارزشهای انسانی را دارای دو جنبه دانست و تصریح کرد: ارزشهای ثابت انسانی مربوط به انسانیت است که قابل تغییر نبوده و محدود به زمان و مکان نمی باشد همچون علم، عدالت، عقل گرایی و … که این  ارزشها در تمام زمان ها می تواند راه نجات انسان در رسیدن به کمال باشد.

دوست محمدیان، عقل گرایی و خردمندی را از اصول ثابت در زندگی عقیله بنی هاشم برشمرد و گفت: یکی از راههای زینبی زیستن؛ عاقلانه اندیشیدن و عاقلانه عمل کردن است چنانچه محور موفقیت انسان و وجه تمایز او با سایر موجودات” عقل گرایی” است.

وی افزود: “عقل “در آموزه های دینی از جایگاه بلندی برخوردار بوده و یگانه راه تکامل مادی و معنوی و رسیدن به جامعه مطلوب در پرتو عقل گرایی است.

مبلغ حوزه جامعه مطلوب و آرمانی را جامعه معرفی کرد که از خرد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و عبادی برخوردار باشد و از آنجایی که در زمان ظهور عقول بشری تکامل پیدا می کند لذا لازم است که عقول انسان کامل شود.

دوست محمدیان با استناد به قرآن کریم؛ ریشه گرفتاریها را عدم عقل گرایی و تعقل برشمرد و ادامه داد: از آیه 10 سوره مبارک ملک استفاده می شود که یکی از عوامل دوزخی شدن” تعقل نکردن” است و مفهوم آیه این خواهد شد که انسان بهشتی اهل تعقل می باشد.

وی اظهار داشت: با نگاهی به زندگی حضرت زینب( سلام الله علیها) بدست می آید که عقل گرایی در عملکرد آن حضرت جایگاه ویژه ای دارد به ویژه در نهضت عاشورا که سبب شد اهداف امام حسین(علیه السلام) تحقق پیدا کند و تغییر اساسی در جامعه اسلامی ایجاد شود، به طوری که بسیاری از نهضت هایی که بعد از جریان عاشورا بوجود آمدند ریشه در عملکرد حضرت زینب( سلام الله علیها) داشت.

استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان سخنرانی ها، حماسه ها، صبر و بردباری و قافله سالاری حضرت زینب(س) را نشانه عقیله بودن ایشان برشمرد و گفت: عقل در زبان عرب به معنای نگه داشتن و بازداشتن است و در اصطلاح نیرویی است که انسان را از جهل و لغزش در اندیشه و عمل بازمی دارد، چنانچه رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه) ” عقل را بازدارنده انسان از جهل و نادانی” می داند.

دوست محمدیان عقل را اعم از نظری و عملی دانست و بیان داشت: عقل نظری با آموزش و کسب علم و عقل عملی با تمرین  پی در پی عمل صالح رشد می یابد لذا عقل گرا بودن حضرت زینب(سلام الله علیها) شامل هر دو مفهوم می شود.

وی ادامه داد: اولین جلوه خردمندی و عقل گرایی حضرت زینب(سلام الله علیها) در علم و دانش اوست و شاهد براین مطلب؛ سخنان و خطبه های ایشان همراه با استدلال  به آیات قرآن در مجلس یزید و ابن زیاد است در حدی که از سوی امام سجاد( علیه السلام) “عالمه غیر معلمه و فهیمه غیر مفهمه ” خطاب شد.

استاد حوزه به بیان شواهد دیگر کمال علمی حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: از دیگر شواهد کمال علمی حضرت این است که حضرت از بزرگترین راویان حدیث بشمار می آیند و همچنین جلسه درس و تفسیر قرآن برای زنان اهل کوفه در زمان حکومت امام علی( علیه السلام) از دیگر جلوه های کمال علمی ایشان است.

دوست محمدیان” حیا” را دومین جلوه عقلانیت حضرت زینب(س) برشمرد و اضافه کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) پس از واقعه عاشورا در افشاگری و بیان جنایات بنی امیه و نیز در شناساندن اهل بیت(علیهم السلام) به مردم نقش مهمی ایفا نمود ولی همه اینها در هاله ای از حیا و عفاف بود، در روایتی از امام علی(علیه السلام) وارد است که حضرت” عاقل ترین مردم را باحیاترین آنها معرفی می کند”  لذا هرچه انسان عاقل ترباشد حیای او بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: عقلانیت خانم زینب کبری(سلام الله علیها) در صبر و بردباری ایشان نیز جلوه گر می باشد، شاهد براین مطلب راضی بودن حضرت به قضای الهی است، اصلاً کربلا تجلی رفتار انسان به قضای الهی بود.

 استاد موسسه قرآنی الزهرا(س) گرگان با استناد به کلام آیت الله جوادی آملی گفت: “برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند، برخی عاقلند و عقل برای آن ها به صورت حال است  برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است به تمام معنای کلمه عقیله اند “همچون حضرت زینب(سلام الله علیها) که عقل تمام حقیقت وجودش بود.

دوست محمدیان در همراهی عقل و حلم همین بس که امام علی (علیه السلام) می فرمایند: “بردباری نوری است که جوهر آن تعقل است ” همچنین یکی از اصول عقلانیت؛ آگاهی به موقعیت زمانی و مکانی است چراکه زمینه تصمیم گیری و عمکلرد صحیح را مهیا نموده ودر استفاده  بهنگام از فرصت نقش کلیدی دارد لذا عمکلرد حضرت زینب(سلام الله علیها) نشانگر آگاهی حضرت از زمان می باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه بسیاری از مشکلات جامعه بخاطر عدم تعقل و خردورزی است لذا با حرکت بوسیله قوه عقل می توان در تحقق مدینه فاضله تلاش کرد.

موضوعات: زندگینامه
[پنجشنبه 1398-10-05] [ 11:10:00 ق.ظ ]