« بايد خطبه فدكيه حضرت درسي شود....صحیفه حضرت زهرا(س) مایه فخر و شرف تشیع است. »

   

چيزي که امروز همه مسلمين و بلکه همه مردم دنيا به آن نياز دارند اين است که اين الگوي استثنايي معرفي شود تا به عنوان يک تابلوي زيبا در معرض ديد قرار بگيرد و رفتارها و زندگي ها در آن مسير بيفتد. امروزه بسياري از مشکلاتي که دامن گير جوامع بشري و جوامع اسلامي شده و بسياري از نابساماني‎هاي جامعه خودمان ناشي از دور شدن از اين الگوها است که متأسفانه آن طور که بايد و شايد در رابطه با آن تبليغ نمي‏شود.
يکی از مسائلی که امروزه يک ضرورت و حتميت غير قابل انکار پيدا کرده معرفی شخصيت حضرت زهرا (س) و سبک زندگی آن حضرت است. فضائل حضرت زهرا (س) به تفصيل در جای خودش بيان شده. مقام علمي، اخلاق و حلم و نزول جبرائيل بعد از پيامبر که حتی برای احدی از معصومين هم اتفاق نيفتاد است. جبرائيل در خانه‎ای و بر کسی فرود مي‏آيد که قابليت و ظرفيت اتصال با حقيقت آن عالم را داشته باشد. نفس اين ارتباط بين جبرائيل و حضرت زهرا (س) حکايت از سعه وجودی امّ ابيها مي‎کند. مصحف فاطمه (س) مطالبی بود که در آن ايام بعد از رحلت پيامبر توسط جبرائيل به امّ ابيها گفته شد و اميرالمؤمنين (ع) هم آن را مکتوب کردند. حقائق و معارفی توسط جبرائيل به وجود مقدس و نورانی فاطمه زهرا (س) القا شد. اين هم به خاطر تسلای وجود مقدس حضرت زهرا (س) بود که بعد از رحلت پيامبر (ص) به شدت غمگين و ناراحت بود فراق پدری که آن محبت‎ها و علاقه‎ها را به دخترش داشت. اذيت و آزارهايی که صورت گرفت همگی باعث شد که خداوند برای تسلّی حضرت زهرا (س) در اين مدت عمر و اين مدت کوتاه بعد از رحلت پيامبر اين ارتباط صورت بگيريد.
اما چيزی که امروز همه مسلمين و بلکه همه مردم دنيا به آن نياز دارند اين است که اين الگوی استثنايی معرفی شود تا به عنوان يک تابلوی زيبا در معرض ديد قرار بگيرد و رفتارها و زندگی ها در آن مسير بيفتد. امروزه بسياری از مشکلاتی که دامن گير جوامع بشری و جوامع اسلامی شده و بسياری از نابساماني‎های جامعه خودمان ناشی از دور شدن از اين الگوها است که متأسفانه آن طور که بايد و شايد در رابطه با آن تبليغ نمي‏شود. مصائب حضرت زهرا (س) هم استثنايی است. رنجهای ايشان هم استثنايی است اما آنچه که حضرت زهرا (س) را ممتاز مي‎کند و به تعبير پيامبر (ص) سيدة نساء العالمين من الاولين و الاخرين قرار مي‏دهد اين است که اين مصائب و مشکلات و گرفتاري‎ها، روش و سبک زندگی دينی و اخلاقی و اعتقادی آن حضرت را ذره‏ای تغيير نداده است. الان در زندگي‎ها مشکلات زياد است؛ هر يک از اين مشکلات ناشی از عاملی است. بخشی ناشی از فقر و بخشی ناشی از لاابالی گری و بخشی ناشی از بی توجهی به مسائل دينی و بخشی کمبودهای اخلاقی است. اما چقدر ما دنبال ريشه‎يابی و علت‎يابی اين مشکلات و حل کردن آنها به روش صحيح هستيم؟ زندگی حضرت زهرا (س) يک زندگی فقيرانه بود. وقتی که حضرت زهرا (س) مي‎خواست به خانه شوهر بروند با اينکه پيامبر (ص) مي‏دانست که حضرت زهرا (س) چه شخصيتی است و چه ظرفيتی دارد اما توصيه‎هايی به آن حضرت فرمود. فرمود مبادا از سخن و حرف زنان ديگر غمگين شوی که شوهرت فقير است. فقر برای ما و انبياء و برای من عين غنا است. پيامبر (ص) اين توصيه‎ها را فرمود تا اين ملاک در زندگی قرار بگيرد که آنچه که برای مرد در زندگی مهم است ايمان و عقيده و اخلاق و آن ارزشهای والای انسانی است اينها چيزهايی است که بايد اصل قرار بگيرد. مشکلات مالی با کار و تلاش و کوشش قابل حل است اما اگر اين جوهر نباشد و دنيايی از امکانات مادی فراهم باشد هيچ ثمری برای حيات طيبه انسانی ندارد.
حضرت زهرا (س) کسی بود که با اينکه فاصله منزلش با منزل پيامبر (ص) خيلی نبود اما آن قدر بين اين پدر و دختر ارتباط عاطفی که بود که پيامبر (ص) اين فاصله را تحمل نکرد و خانه‎ای را در نزديکی خانه خودش فراهم کرد برای اينکه صديقه طاهره (س) در آن خانه سکونت کند يعنی بي‎تاب بود و دلتنگ مي‏شد. اينها مطالبی است که در تاريخ و جوامع روايی اهل سنت هم نقل شده است. عايشه احاديث متعددی در مورد احترام ويژه و منزلتی که پيامبر برای دخترش قائل بود نقل مي‎کند. يک دختری که دختر اول شخص عالم اسلام است و همه امکانات مي‏توانست برايش فراهم باشد اما ببينيد سبک زندگی او چگونه است.
موضوع سبک زندگی حضرت زهرا (س) يک موضوعی است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است. سخن و حرف من اين است که ايام فاطميه ضمن ذکر مصائب و رنجهای حضرت زهرا (س) به اين بُعد هم پرداخته شود و چه بسا اين بُعد امروز بيشتر مورد نياز است. هم برای زندگی جوانان و هم برای دختران و زنان. بله آن رنجها و مصائب بوده و بايد گفته شود ولی ارزش واقعی بانويی مثل فاطمه زهرا (س) وقتی روشن مي‏شود که بدانيم در چه شرايطی بود و چه رنجها و مصيبت‎هايی کشيد ولی در عين حال چگونه زندگی کرد. ارتباط عاطفی با وجود مقدس حضرت زهرا (س) لازم است ولی اين بايد سرمايه‎ای برای درس پذيرفتن و الگو پذيری از وجود مقدس حضرت زهرا (س) شود. واقعاً چه مقدار مردم نسبت به اين شخصيت شناخت دارند؟ شناخت عمومی محدود شده به اينکه پيغمبر زاده‎ای بوده که به شدت مورد ظلم واقع شده و همسر علی (ع) و مادر ائمه است، اما منزلت علمی حضرت، اخلاق و رفتارش در منزل بايد به گونه‎ای معرفی شود که مردم گمان نکنند که اين شخصيت‎ها، يک شخصيت‎هايی بودند که يک زندگی غير بشری داشتند و اساساً امکان اينکه ما بخواهيم به آنها نزديک شويم، وجود ندارد.اين بزرگان را بايد به گونه‎ای معرفی کنيم که همه در اين مسير حرکت کرده و در اين طريق گام بردارند. سبک زندگی حضرت (س)، امروزه يکی از ضروری ترين و لازم ترين موضوعاتی است که بايد از هر فرصتی برای بيان آن استفاده کرد. اين موضوعی است که بسيار مهم است و نبايد در اين ايام مغفول واقع شود. گريه کردن بر مصيبت‎های صديقه طاهره لازم است اما از اين گريه کردن‎ها و مجالس و محافل و يادبودها بايد برای مسير حرکت آينده خودمان و جوان‎هايمان استفاده کنيم.
ان شاء الله خداوند توفيق دهد که بتوانيم از زندگی حضرت زهرا (س) الگو بگيريم و اين الگوی زيبا و بی بديل را برای ديگران بيان کنيم.
«الحمد لله رب العالمين»


موضوعات: مناسبتهاي روز
   شنبه 28 بهمن 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31