« ریان‌های انحرافی ،دفاع از دین را سخت کرده‌اندهمه دنیا به لانه جاسوسی بودن سفارتخانه‌های آمریکا پی بردند »

سخنرانی حضرت آیت الله نورمفیدی در جلسه اخلاق هفتگی در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرای گرگان

حضرت آیت الله نورمفیدی در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرای (س) گرگان ، به توضیح و شرح فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین (ع) آنجا که می فرمایند: وعبِّدنی لک و لاتفسد عبادتی بالعجب …. به بحث پیرامون معنای عبودیت پرداخته  و با استناد به مفردات راغب آن را عبارت از اظهار تذلل انسان در حیطه ی شئون زندگی خود ( چه در اخلاق ، چه در رفتار و چه در ضمیر قلب و باطن) در مقابل ذات اقدس الهی دانستند که خودش را دربست در اختیار خدا قرار دهد.

وی در ادامه افزود: حضرت زین العابدین (ع) از خداوند درخواست می کند که مرا بنده خودت قرار بده( عبدنی لک ..)  چرا که انسانها گرفتار بندگی های بسیاری هستند و خیلی از مسائل انسان را به بردگی و تسلیم در برابر خودش می کشاند .از امام صادق (ع) وارد است که پیرامون اهمیت بندگی خدا فرمودند : لیس العباده هی السجود و لا الرکوع انما هی طاعه الرجال ، من اطاع مخلوقاً فی معصیت الخالق فقد عبد .عبادت فقط رکوع و سجود نیست. اگر انسان از فردی اطاعت کند که او برخلاف امر خدا انسان را به کاری فرمان دهد و آن کار معصیت ذات الهی باشد آن بندگی غیر خداست و نیز از پیامبر اکرم (ص) روایت است که می فرمایند: افرایت مَن اتخذ الهه هوی .

وی در ادامه خاطر نشان نمود: در ادامه ی این فراز از دعا ، حضرت زین العابدین (ع) از خداوند تقاضا می کنند که او را از خطر عجب حفظ نماید ( ولا تفسد عبادتی بالعجب) .عجب به این معناست که انسان با کنار زدن شیطان مبادرت به انجام کار خیر کند  ولی بعداز انجام کار به خود مغرور شده و این کار  در نظر وی بزرگ جلوه نماید ( زیاد شمردن عمل)  و نیز خود را در  راه بندگی خدا بی تقصیر بداند .در روایات وارد است که ائمه معصومین (علیهم السلام) عجب را موجب هلاکت انسان می دانند در روایتی از پیامبــــــــــــر (ص) است که می فرمایند: خداوند به حضرت داوود وحی نمود که به گناهکاران مژده بده و صدیقین را بترسان. به گناهکاران بگو من توبه آنان را می پذیرم و به صدیقین بگو که مبادا گرفتار عجب شوند اگر انسان گرفتار این حالت نفسانی شود که خیال کند آنچه لازمه بندگی خدا بوده انجام داده این موجب هلاکت انسان می شود.



   چهارشنبه 15 آبان 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31