« صحیفه حضرت زهرا(س) مایه فخر و شرف تشیع است.موسس محترم مدرسه علميه عالي الزهرا(س) گرگان: شرکت در راهپیمایی 22 بهمن تجدید پیمان با انقلاب است »

سخنان «آيت الله سيد مجتبي نورمفيدي »رئيس هيات اُمناء مدرسه علميه عالي الزهرا(س) گرگان

در مورد شخصيت فاطمه زهرا(س) مطلب آن قدر زياد است که در اين فرصت کوتاه نمي‎توان حتی اشاره‎ای به آن مطالب و عظمت حضرت زهرا(س) داشته باشيم. آن‎چه در اين فرصت اندک خدمت شما عرض مي‎شود، اين است که دختر پيامبر(ص) يک شخصيتی است که متعلق به همه مسلمين و بلکه متعلق به همه بشريت است و قابليت اسوه شدن برای همه زنان و بلکه همه مردان را دارد. چه اينکه خودِ حضرت وليّ عصر(عج) [طبق روايتي] تصريح مي‎کند که برای من فاطمه زهرا(س) اسوه است. «إنّ لی فی ابنة رسول الله أسوه». امام زمان با آن همه عظمت، وجود مقدس فاطمه زهرا(س) را اسوه خود معرفی مي‎کند. اسوه يعنی تابلو و مدلی که سعی مي‎کند بر طبق آن خودش را بسازد و هماهنگ کند و مثل و مانند او زندگی کند. (ادامه مطلب)
آن‎چه که در ايام فاطميه بيش از هر چيز اهميت دارد، تلاش برای معرفی اين شخصيت است. امروز خيلی گذرا در حد چند دقيقه اين شخصيت را از نگاه اهل سنت و منابع معتبر اهل سنت معرفی کنم که بدانيم اهل سنت نيز نسبت به فاطمه زهرا(س) چنين ديدگاهی دارند و اين خيلی مي‎تواند سازنده باشد. چون من گاهی مي‎بينم که برخی ناشيانه در اين ايام به نحوی رفتار مي‎کنند که توده‎های اهل سنت را از اين حقيقت وجودی دور مي‎کنند. گاهی سخنان و مطالبی مي‎گويند که به‎جای اينکه موجب پيوند روحی و قلبی بين توده‎های مسلمان با اين شخصيت شود و جايگاه فاطمه زهرا(س) را به عنوان اسوه و الگو برای آن‎ها ارتقاء ببخشد، به نوعی عمل مي‎شود که بعضاً آنها را دور مي‎کنند. فضيلت‎هايی که برای فاطمه زهرا(س) در کتب معتبر اهل سنت ذکر شده، کم نيستند. بسياری از مناقبی که برای حضرت زهرا(س) در کتب شيعه وارد شده، در کتب معتبر اهل سنت نيز آمده است.
اينکه حضرت زهرا انسانی صابر، متديّن، نيکوکار، قانع، شکرگزار و آيينه تمام نمای يک زن مسلمان است، در کتب اهل سنت نيز قابل رديابی است. شباهت حضرت زهرا(س) به پيامبر(ص) در صحاح اهل سنت مورد اشاره واقع شده است . در کتب اهل سنت، هم چنين بر اين نکته تأکيد شده که اجازه شفاعت به حضرت زهرا(س) از سوی خداوند متعال داده شده است . علامه شوشتری اين روايت را از حدود 15 منبع اهل سنت نيز نقل مي‎کند. اينکه حضرت زهرا(س) در هنگام مرگ، در عالم قبر، در برابر ميزان، در صحرای محشر، در پل صراط و هنگام محاسبه اعمال به کمک دوستداران و علاقه مندان خود مي‎آيد، مطلبی است که در بسياری از منابع اهل سنت وارد شده است. اين‎ها عقائد خاص شيعه نيست . اينکه پيامبر اکرم(ص) به فاطمه زهرا(س) در حضور همه احترام مي‎گذاشت و تمام قد جلوی او برمي‎خاست و دست او را مي‎گرفت و مي‎بوسيد و به جای خود مي‎نشاند، اين هم در بسياری از منابع اهل سنت آمده، از جمله در مستدرک حاکم نيشابوری . در همين رابطه از عايشه روايتی نقل شده که عايشه چگونه به برتری فاطمه زهرا(س) و احترام حضرت زهرا(س) نزد پيامبر(ص) اشاره مي‎کند. اين باعث شده در منابع اهل سنت بعضاً تصريح مي‎کنند بر برتری فاطمه زهرا(س) بر عايشه که امّ المؤمنين بوده و آن قدر نزد آن‎ها محترم است.
اين مطالب بايد برای جوانان مسلمان سراسر عالم تبيين شود که حضرت زهرا(س) چنين شخصيتی است.
ما در بين خودمان هم کوتاهی داريم که چقدر جوانان، زنان، پسران و دختران ما حضرت زهرا(س) را مي‎شناسند؟ عظمت روحی او، دانش و علم او، صبر و مقاومت او، مادری و همسرداری او، چقدر با اين‎ها آشنا هستند؟ متأسفانه در اين ايام آن‎چه که کمتر به آن پرداخته مي‎شود، اين بُعد است. آن ابعاد عزا و تبيين مظلوميت مهم است اما در کنار اقامه عزا بايد از اين فرصت برای معرفی اين شخصيت استفاده کرد.
ابن ابی الحديد در شرح نهج البلاغه، اين مطلب را که فاطمه زهرا(س) اسوه و الگوی همه زنان و برترين زنان است را به صراحت بيان مي‎کند . اين نکته که حضرت زهرا(س) سيدة نساء العالمين است، در منابع متعدد اهل سنت آمده است. حتی حديث «فاطمة بضعة منی فمن آذاها»؛ کسی که او را بيازارد، مرا آزرده و کسی که مرا بيازارد، خدا را آزرده است؛ اين حديث در بعضی از منابع اهل سنت نيز آمده است.
علی أی حال فاطمه(س) شخصيتی است که متعلق به همه مسلمين و بلکه همه بشريت است و تا مي‎توانيم مي‎بايست اين شخصيت را و مناقب و فضائل او را برای مردم و نسل جوان در دنيای امروز معرفی کنيم؛ اگر مردم و جوانان با گوشه‎ای از اين فضيلت‎ها آشنا شوند، قطعاً سراغ الگونماها و اسوه‎نماهای ديگر نخواهند رفت.


موضوعات: مناسبتهاي روز
   شنبه 28 بهمن 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31