« هرچه انسان دلبستگی ، پیوستگی و تعلقش به خدا بیشتر شود روحیه شکست ناپذیری در وی بیشتر می شود.محور بندگی ، اتصال خالصانه به خداست »

حضرت آیت الله نورمفیدی در جلسه اخلاق هفتگی خود در جمع طلاب سطح دو و سه مدرسه علمـــــیه الزهراء(س) گرگان با بیان فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) آنجا که می فرمایند: ” واعصمنی من الفخر” به بحث پیرامون فخر و خودنمایی پرداختند و خاطر نشان نمودند: رذیلت فخر و مفاخره از صفاتی است که همیشه در جان بشر وجود داشته و با توجه به امتیازی که کسب می نمایند خود را برتر از دیگران می بینند و فخر فروشی می کنند.

 

وی افزود: خداوند بواسطه دین مبین اسلام آن چه در دوران جاهلیت موجب تفاخر می شود را از بین برده است .در منطق اسلام آنچه موجب برتری می شود تقوی و اطاعت از اوامر پروردگار است. از پیامبر مکرم اسلام (ص) وارد است که می فرمایند: ان الله اوحی الی ان تواضعوا حتی لا یفخر احد علی احد و لا یبغی احد علی احد. خداوند به من وحی فرستاده که فروتنی کنید تا کسی بر کسی افتخار نکند و همچنین امام علی (ع) در مذمت فخر و خودنمایی و ستایش تواضع و فروتنی می فرمایند: ” و من اسخف حالات الولاه عند صالح الناس ان یظن بهم حب الفخر و یوضع امرهم علی الکبر ” از بدترین حالات زمامداران در پیشگاه صالحان این است که گمان برده شود آنها فریفته فخر فروشی گشته و کارشان شکل برتری جوئی به خود گرفته است و نیـــــز می فرمایند : “اهلک الناس اثنان ، خوف الفقر و طلب الفخر ” دو چیز موجب هلاکت انسان می شود : خوف از فقر و طلب فخر.

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام اقتصاد و فرهنگ فهمیده می شود که فرهنگ ریشه و اساس است. مسئولیت اصلی ادیان الهی فرهنگ سازی است. در طول تاریخ و زندگی بشر دو نوع فرهنگ همیشه در جنگ با هم بوده اند یکی فرهنگ انبیاء و دیگری فرهنگ طاغوت.تفاوت اساسی این دو فرهنگ در این است که طاغوت تلاش می کند خودمحوری را در ذهنیت جامعه تزریق نماید و هویت و شخصیت را از انسان سلب کند حال آنکه دعوت انبیاء همیشه به سوی خدامحوری بوده است و احیاء این حقیقت که ” ولقد کرمنا بنی آدم “انسان دارای هویت و شخصیت والایی است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در پایان خطاب به طلاب افزودند: مسئولیت اصلی حوزه های علمیه شناخت فرهنگ راستین و انتقال آن به مردم است .


موضوعات: مناسبتهاي روز
   جمعه 9 خرداد 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31