معناي وسيع عبادت | ... | |
بیان اخلاقی حجه الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان رسول گرامی اسلام ميفرمايند:«النّظر إلی عالمٍ عبادة و النّظر إلی امام المُقسط عبادة والنظر إلی والدين برأفة و رحمة عبادة والنظر إلی أخٍ تودّه فی الله عبادة»؛ رسول اکرم(ص) ميفرمايند: نظر و نگاه کردن به عالم عبادت است، نگاه کردن به امام عادل عبادت است، نگاه کردن به پدر و مادر از روی رأفت و رحمت عبادت است و همچنين نگاه کردن به برادر دينی که به او مودت و محبت در راه خدا داری عبادت است. روايات ديگری هم از معصومين(ع) وارد شده که اموری را به عنوان عبادت نام بردهاند؛ مثلاً امير المؤمنين(ع) ميفرمايند:«التفکر فی ملکوت السموات و الأرض عبادة المخلصين»؛ تفکر در آسمان و زمين عبادت مخلصين است همچنين از ايشان روايت داريم که ميفرمايند:«إنّ من العبادة لين الکلام و إفشاء السلام»؛ با نرمی سخن گفتن و همچنين سلام کردن به برادر دينی عبادت است يا مثلاً امام صادق(ع) ميفرمايند:«حبّنا اهل البيت عبادة» حضرت ميفرمايند: دوستی ما اهل بيت(ع) عبادت است. اگر ما اين روايات را کنار هم بگذاريم نتيجه گرفته ميشود که عبادت در تعاليم اهل بيت(ع) منحصر به اعمال و اوقات خاصی نيست، درست است که برجستهترين تجلی عبوديت نماز است و همچنين روزه و حج از جلوههای زيبای عبادت هستند اما عبادت منحصر در اين امور نيست، عبادت خداوند فقط به اين نيست که انسان خودش يک رابطه شخصی با خداوند تبارک و تعالی پيدا کند چرا که ارتباط شخصی با خداوند متعال قدر متيقن از عبادت است ولی بر طبق آنچه که ائمه معصومين(ع) گفتهاند همه صحنههای زندگی انسان ميتواند عبادت باشد البته به شرط اينکه با شرائط خاص خودش باشد؛ مثلاً اينکه گفته ميشود نظر به عالم عبادت است منظور صرف نگاه کردن به تنهايی نيست بلکه مراد اين است که با نگاه کردن به عالم دلها متوجه عالم شود و از علم او بهره گرفته شود. اينکه گفته ميشود نظر به عالم و امام عادل و والدين از روی رحمت و رأفت و همچنين نظر به برادر دينی عبادت است يا در روايت آمده که با نرمی سخن گفتن و آشکارا سلام کردن و دوستی اهل بيت(ع) عبادت است، منظور از همه اينها اين است که روح و نفس انسان بايد در يک مسيری قرار گيرد که معرفت و محبت او نسبت به خداوند تبارک و تعالی و همچنين محبت او نسبت به هم نوعان خودش؛ يعنی ساير انسانها روز به روز بيشتر شود؛ يعنی خوديت و بُت نفس بايد شکسته شود و ياد بگيرد که به ديگران محبت کند و به ديگران علاقه پيدا کند، پس اگر امر دائر شود بين نماز مستحبی و يا رفع نياز از يک نيازمند و کمک به حل مشکل برادر دينی همه بالاتفاق ميگويند که رفع نياز از برادر دينی مقدم بر نماز مستحبی است لذا ما ميتوانيم از صبح تا شب بدون اينکه در مسجد و محراب و حرم باشيم عبادت را صيد کنيم و قرب خود را به خداوند تبارک و تعالی بيشتر کنيم؛ مثلاً شرکت در درس برای کسب علم و دانش و يا سلام کردن به ديگران عبادت است. عبادت منحصر در نماز خواندن و روزه گرفتن و غيره نيست، پس فرصتهای زيادی برای قرب الهی در زندگی انسان وجود دارد و انسان عاقل اين فرصتهای پر سود که برای او ايجاد ميشود و منحصر در نماز خواندن و روزه گرفتن نيست را از دست نميدهد، انشاء الله که خداوند متعال توفيق انجام عبادت و عمل به فرامين خودش را به ما عنايت کند.
[یکشنبه 1392-07-21] [ 09:36:00 ق.ظ ]
لینک ثابت با سلام ما را هم در دعای خیر خود فراموش نکنید یا زهرا حج ناتمام به مناسبت حركت امام حسين عليه السلام از مكه معظمه به سوى كربلا از كعبه رو بكر ببلا مي كند حسين و آنجا دوباره كعبه بنا مي كند حسين گر ساخته است خانه اى از سنگ و گل خليل آنجا بناز خون خدا مي كند حسين روزى كه حاجيان به حرم روى مي نهند پشت از حريم كعبه چرا؟ مي كند حسين آن حج نا تمام كه بر عمره شد بدل اتمام ان بدشت بلا مي كند حسين آنجا وقوف در عرفات ار نكرده است فرياد معرفت همه جا مي كند حسين آنجا اگر كه فرصت قربانيش نبود اينجا هر انچه هست فدا مي كند حسين آنجا كه سعى بين صفا در دويدن است اينجا به قتلگاه صفا مي كند حسين آنجا حنا حرام بود بهرا حاجيان اينجا ز خون خويش حنا مي كند حسين وقتى به خيمه گاه رود از پى وداع اينجا دوباره حج نساء مي كند حسين بعد از هزار سال به همراه حاجيان هر سال رو بسوى منا مي كند حسين از چار سوى كعبه ، ز گلدسته ها هنوز هر صبح و ظهر و شام ندا ميكند حسين بشنو دعاى در عرفاتش كه بنگرى با سوز دل هنوزه دعا مي كند حسين سر داده است و حكم شفاعت گرفته است بر وعده اى كه داده وفا مي كند حسين 1392/07/22 @ 19:56 سلام موفق باشید التماس دعا 1392/07/21 @ 09:38
|