« عوامل معنوی توسعه رزقعادت کردن به کذب موجب فقر است »

بیان اخلاقی حجه الاسلام سیدمجتبی نورمفیدی رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان

امام جواد(ع) مي فرمايند: «مَن أصغي إلي ناطق فقد عبَدَه فإن کان الناطق عن الله فقد عبد الله و إن کان الناطق ينطق عن لسان إبليس فقد عبد إبليس»

کسی که به سخنان سخنران گوش مي­دهد در واقع او را عبادت مي­کند چون مقهور او واقع مي­شود و همه هوش و التفات او به سخنان سخنران است و سخنران با سخنان خود بر شنونده سيطره پيدا مي­کند و بر روح و نفس و ذهن مخاطب خود تسلط مي­يابد ولو برای چند لحظه باشد، حال اگر ناطق و سخنران از خدا سخن بگويد در زمانی که او از خدا سخن مي­گويد گويا شنونده خدا را عبادت مي­کند چون مفاهيم و مطالبی که سخنران مي­گويد روح و جان شنونده را در سيطره ربوبيت الهی قرار مي­دهد ولی اگر سخنانی که مي­گويد سخنان شيطانی باشد گويا شيطان را عبادت مي­کند چون روح و نفس شنونده در سيطره شيطان قرار گرفته است لذا انسان خيلی بايد مواظب باشد که به هر سخنرانی و سخنی گوش ندهد برای اين که ممکن است در همان مدتی که سخن گفته مي­شود و انسان به آن سخنان گوش مي­دهد­ انسان را به عبد الشيطان تبديل کند. شيطان هميشه انسان را دعوت به گناهانی مثل شراب، زنا، قمار و غيره نمي­کند و سخن شيطانی منحصر در سخن گفتن از اين امور نيست بلکه سخن شيطانی گاهی سخنی است که مشتمل بر غيبت و تهمت و دروغ و غيره ­باشد. چه بسا ممکن است ظاهر سخنی که گفته مي­شود گول زننده باشد و انسان فکر کند سخن حق است ولی حقيقت آن دعوت به شيطان و گمراهی باشد، پس حتی در حد يک سخنرانی گوش دادن هم اين عواقب را به دنبال دارد چه رسد به اينکه ما در وظيفه خود کوتاهی هم بکنيم پس انسان بايد سعی کند به سخنانی گوش فرا دهد که او را به عبوديت الهی سوق دهد نه بندگی شيطان. انشاء الله خداوند تبارک و تعالی به برکت انفاس قدسيه ائمه معصومين(ع) بويژه امام جواد(ع) که در آستانه سالروز شهادت اين امام همام هستيم به ما توفيق دهد که عاقبت به خير شويم و در دنيا و آخرت دست ما از دامان اهل بيت(ع) کوتاه نشود.

«والحمد لله رب العالمين»



موضوعات: نکات اخلاقی
   جمعه 25 مرداد 1392
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: سلما [بازدید کننده]
سلما
5 stars

«…ونحن اقرب اليه من حبل الوريد»;سوره ق آيه 16،ومابه او از رگ قلبش نيز نزديكتريم،آنست كه خداونداحاطه علمي برما داردو از افعال وگفتار وانديشه ونيات وحتي وسوسه هائي كه از قلب ما مي گذرد،آگاه است.
اين آيه مي گويد:
خداوند به ما نزديك است وبين ما واو حجابي نيست،مگر اعمال ما كه ما را دور نموده است،خداوند به ما نزديك است ولي مادوريم وبايد تلاش كنيم تا به قرب معنوي دست يابيم.در نتيجه قريب بودن خداوند،معنايش آن نيست كه ما هم قرب داريم،ما با عملمان قرب پيدا مي كنيم.

1392/05/25 @ 20:14


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
 
مداحی های محرم