« پروردگار بیش از 1000 اسم دارد(شمیم سحر23)عدالت اجتماعی امیرالمومنین موجب شهادت وی شد(شمیم سحر21) »

سخنرانی آیت الله نورمفیدی مؤسس مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان دربیست ودومین سحرماه مبارک رمضان

بسم‏ الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‏ بیت الطیبین الطاهرین و سحبه‏ المنتجبین سیما بقیه ‏الله و امام ‏العصر (عج) و لعنت‏ الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم‏ الدین.

امشب بیست و دومین شب ماه مبارک رمضان است و بر اساس روایات وارده در میان شب های احتمالی قدر فردا شب احتمالا شب قدر خواهد بود، البته به طور معین نمی توان راجع به این موضوع نظر داد هر چند که گفته شده در میان دو شب دیگر اهمیت آن بیشتر است. عبدالله بن انیس انصاری روزی نزد پیامبر گرامی اسلام آمد و گفت: یا رسول الله من بیرون از شهر مدینه گرفتاری هایی دارم که نمی توانم ماه مبارک رمضان به محضر شما برسم. شبی را دستور فرمایید تا من حضور یابم.

حضرت آهسته مطلبی را در گوش وی فرمود که بعدها مسلمانان گفتند 23 رمضان هر سال عبدالله بن انیس انصاری همراه با خانواده خود به مدینه می آمد. همچنین در روایتی آمده که امام صادق (ع) بیمار بودند شب 23 ماه مبارک رمضان که فرا رسید دستور دادند بستر او را جمع کرده و به مسجد جدش ببرند. آن حضرت شب 23 را تا صبح در مسجد بودند. از اینها استفاده می شود که شب 23 ماه مبارک رمضان اهمیت خاص و ویژه ای دارد.

البته یک نکته را هم مرحوم علامه طباطبایی و هم مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نقل کردند که شاید شب های متعدد قدر دارای مراتب باشند. روایاتی در این زمینه داریم. روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که: «مدرات انسان در شب نوزدهم مشخص، در بیست و یکم قطعی و در بیست و سوم ماه رمضان امضاء می شوند». این یک نکته دارد و آن اینکه از شب نوزدهم تا بیست و سوم زمینه اقبال، پذیرش دعا و رفتن ما به درگاه ذات اقدس الهی وجود دارد یعنی در این مدت می توانیم بر مقدرات خود تاثیر بگذاریم. این سئوال مطرح می شود که شب های قدر چه باید کرد؟ اولین کار بیدار ماندن برای عبادت و استغفار است. گناهان با وجود کوچک بودنشان در روح انسان اثر می گذارند.

استغفار به این معناست که سیاهی ها از نفس و روح ما زدوده شوند. دومین کار تلاوت قرآن است. در برخی از روایات، امام صادق (ع) فرمودند سوره هایی که مربوط به آینده انسان است را تلاوت کنید. پس شب قدر شبی است که انسان خانه درون خود را شستشو می دهد.

قطعا خدایی که این همه به بندگان خود لطف دارد بنده ای را که به درگاه او آمده و به گناهان خود اعتراف می کند را می بخشد. شب قدر شب بسیار مهمی است. از این موقعیت استفاده و رحمت و لطف و برکت الهی را متوجه خود سازیم.


   چهارشنبه 9 مرداد 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31