« روز قدس براي خارج شدن فلسطين از انحصار يك گروه استاستغفار و تلاوت قرآن در شب قدر توصیه شده است(شمیم سحر22) »

سخنرانی آیت الله نورمفیدی مؤسسه مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان دربیست وسومین سحرماه مبارک رمضان

بسم ‏الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب‏ العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‏ بیت الطیبین الطاهرین و سحبه ‏المنتجبین سیما بقیه ‏الله و امام‏ العصر (عج) و لعنت‏ الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم‏ الدین.

امشب شب دعا، توجه به درگاه ذات اقدس الهی و استغفار است. چه خوب که امشب دعاهایی داشته باشیم که از دل پرسوز و پردرد امام زین‏العابدین (ع) صادر شده باشند.

آن حضرت در مناجات‏الخائفین می‏فرماید: «پروردگارا! این نفسی را که تو به او عزت دادی اهل توحید بود چگونه او را روز قیامت خوار و ذلیل می‏کنی؟

پروردگارا! من در دنیا با بندگی تو عزت یافتم و افتخارم در دنیا بندگی تو بود و در این هوای گرم به فرمان تو روزه گرفتم چگونه فردای قیامت به پستی دوری از خود عذابم می‏کنی؟

پروردگارا! ضمیر باطن من بر مودت تو گره خورده است چگونه این دل را فردای قیامت با حرارت آتشت می‏سوزانی؟ پروردگارا! مرا در پناه قرار بده.

مرا از خشم دردناکت در امان نگه دار. من ضعیف چگونه می‏توانم در برابر خشم تو قرار بگیرم.» ذات اقدس الهی در دعای جوشن کبیر بیش از 1000 اسم دارد. این اسماء بر حقایق وجود او دلالت دارند.

این اسماء حاکی از صفت کمال هستند. مرحوم حاج ملاهادی سبزواری در کتاب خود اسماء الهی را شرح داده است. در ریشه‏یابی کلمه «حنان» نوشته است حنان به معنی مهربانی و شوق به چیزی می‏باشد.

شوق به چیزی نشانه نقص است مثل اینکه جاهل به دنیال کسب علم باشد. در ذت اقدس الهی که نقص وجود ندارد بنابراین شوق به چیزی شامل او نمی‏شود. لذا معنای مهربانی و رحمت الهی را می‏توان در وصف او به کار برد. پروردگار بندگان خود را خیلی دوست دارد و نسبت به آنها روی می‏آورد.

یااللهی که بندگان می‏گویند او لبیک می‏گوید. طبق نظر حاج ملاهادی سبزواری حنان به معنی خدایی که پر از محبت است و به بندگان خود روی می آورد، می‏باشد. امشب شب دعاست و دست دعا به سوی پروردگار دراز می‏کنیم و از او تقاضا می‏کنیم که به ما توجه کند. پروردگارا! در این شب عزیز ما را مورد محبت و اقبال خودت قرار بده.

اعمال ما را به شایستگی قبول فرما. نقص‏های ما را به لطف خود قبول فرما. مقدرات ما را براساس سعادت دنیا و آخرتمان قرار بده.


   پنجشنبه 10 مرداد 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31