« مصالح منطقه در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران استهمه چشم‌ها در روز قيامت گريانند مگر چشمي که بر امام حسين عليه السّلام گريه کرده باشد »

سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا مجتبی نورمفیدی ،رئیس هیئت امناء مدرسه علمیه الزهرای گرگان :برترین راه جهت رسیدن به مقام قرب الهی ، کسب  معرفت صحیح و تحصیل معارف دینی است که با برهان همراه است .

سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا مجتبی نورمفیدی ،رئیس هیئت امناء مدرسه علمیه الزهرای گرگان در جمع طلاب این مدرسه بیان داشتند : سعادت انسان دو جنبه دارد : یکی مربوط به عقل عملی است و دیگری مربوط به عقل نظری است . عقل عملی در واقع محرک انسان  برای انجام اعمال صالحه می باشد بطوری که انسان  فعل خود را در چارچوبی قرار دهد که موجب درک و جلب یک سری مصالح شود و یا از چیزهایی اجتناب کند که باعث دفع مفاسد و مضرات شود. عموما تصور بر این است که آنچه موجب قرب الهی می شود  از راه عمل صالح ایجاد می گردد البته در این مورد تردیدی نیست ولی برترین راه جهت رسیدن به مقام قرب الهی ، کسب  معرفت صحیح و تحصیل معارف دینی است که با برهان همراه است ( عقل نظری). هر تلاشی برای ارتقاء معرفت صحیح علاوه بر اینکه به خودی خود دارای  ارزش ذاتی است بلکه ایجاد ثواب در حوزه عمل هم خواهد نمود. یعنی بنابر نص روایات یک ساعت مطالعه جهت مبرهن کردن  عقاید از سالها نماز و روزه ای که خالی از این وجه باشد ارزشش  بالاتر و  برتر است.

وی ادامه داد: در روایات فراوانی از ائمه اطهار (ع) بر این نکته تاکید شده است که میزان سنجش اعمال شخص ، میزان عقل اوست یعنی هر چه معرفت انسان  مطابق با واقع باشد  نه تنها  به مقام قرب می رسد بلکه پاداشش بیشتر است. . در روایتی از پیامبر اکرم (ص) وارد است که فرمودند: اذا بَلَغَکم اَن رجل حسن حال فنظُرُ بحسن عقل : اگر شنیدید فلان کس آدم خوبی است نگاه به حسن عقل او کنید.

رئیس هیات امناء این مدرسه ادامه داد: کسب معرفت دینی از جمله اهداف اصلی شما در مسیر تحصیل علوم دینی است که باید به آن توجه ویژه نمایید. هر چه دایره ی این معارف برای شما گسترده تر و صحیح تر باشد قطعا به سعادت نزدیکتر خواهید شد. در مورد برخی از معارف دینی همچون راجع به امام حسین (ع) عمده کارها به سمتی است که فقط اشک و عزاداری برای امام حسین (ع) ریخته شده اما اگر این اشک و عزاداری همراه با معرفت باشد طبق روایات بسیار ، ثواب به همراه دارد و موجب سعادت خواهد شد.. “جنات تجری من تحت الانهار” که در قرآن بیان شده و جهت ورود به این جنت تلاش می کنیم این برای متوسطین از مردم است ،  که باجنت خدا آنجا که می فرماید ” یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فدخلی فی عبادی ودخلی جنتی ” متفاوت است ،  مراد از جنت در “و ادخلی جنتی” جنت المقربین است و مخصوص کسانی است که در حوزه عقل نظری با برهان به معرفت رسیده ا ند.




موضوعات: مناسبتهاي روز
   سه شنبه 28 آبان 1392
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: سیدسجادموسوی [بازدید کننده]  
سیدسجادموسوی
5 stars

با سلام مطالب بسیار مفید وارزنده بود امیدوارم که انشاءالله مسیر معرفت را کسب نموده وبه آن عمل نمایی تا به هدف نهایی و اصلی است برسیم ازشما هم تشکر می شود در جوار امام هشتم (ع)دعا گوتان هستیم اجرکم عندالله

1392/11/28 @ 19:34


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31