« دیدن عزرائیل بدترین عذاب است(تمنای وصال11)پروردگار شکرگزار بندگانش است(تمنای وصال10) »

سخنرانی مؤسس مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان درچهاردهمین سحرماه مبارک رمضان

بسم ‏الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل ‏بیت الطیبین الطاهرین و سحبه ‏المنتجبین سیما بقیه‏ الله و امام ‏العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم ‏الدین

یکی از مسائل بسیار مهمی که حتی امروز هم دنیا از روی ناچاری به آن توجه کرده مسائل اخلاقی است. بعضی از جامعه شناسان در تقسیم بندی جوامع بشری می گویند در دوران اولیه امتیاز انسان ها به داشتن نیروی بدنی و قدرت مادی بود. زندگی بشر دوران های مختلفی را پشت سر گذاشت تا اینکه دوره علم فرا رسید و جامعه بشری به این امتیاز دست پیدا کرد.

بر این اساس جوامع پیشرفته علمی نسبت به دیگر جوامع برتری یافتند و شروع به استعمار آنها کردند. در نهایت بشر به اینجا رسید که تنها با علم نمی تواند همه سعادت بشر را تامین کند. امروز جامعه شناسان می گویند جامعه اخلاقی نسبت به دیگر جوامع برتر است. عجیب است که پیامبر گرامی اسلام (ص) در بیانی فرمودند: «من آمده ام جامعه مترقی اخلاقی تشکیل دهم … من فرستاده شدم تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم.»

در آیات پایانی سوره فرقان پروردگار عالم امتیازات بندگان خود را ذکر کرده است.

اولین نکته در این آیات فوق آیه این است که: «بندگان ذات اقدس الهی بر روی زمین با تواضع و فروتنی راه می روند و بر همین اساس زندگی می کنند.

خود را همه انسان ها مساوی و خیرخواه و برادر می دانند. حس برتری، تکبر و استکبار ندارند.» در مقابل اینها طاغوتیان را هم معرفی می کند: «طاغوتیان کسانی هستند که حس برتری، تکبر و استکبار نسبت به دیگر بندگان پروردگار دارند.»

اگر تاریخ را بررسی کنیم متوجه می شویم ریشه تمامی جنایاتی که از ابتدا تا کنون اتفاق افتاده اند حس برتری، تکبر و استکبار جباران تاریخ بوده است. پروردگار در قرآن می فرماید: «فرعون کسی بود که خود را برتر از دیگران می دانست، اما پیامبران الهی برادران مردم بودند و اگر مردم برای آنها امتیازی قائل می شدند می گفتند ما هم مثل شما هستیم.» خلاصه اینکه پیامبران الهی پایه گذاری خصلت های نیک اخلاقی و طاغوتیان پایه گذار خصلت های زشت اخلاقی بودند.

پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) فرمودند پنج خصلت را تا دم مرگ از دست نمی دهند: «1- غذا خوردن با بندگان و دونان -2- سوار شدن بر مرکب بی زین و ساده -3- دوشیدن بز -4- پوشیدن لباس پشمین -5- سلام بر کودکان. تا اینکه بعد از من در میان امتم روش و سنت شوند.»

غزالی در احیاءالعلوم گفته است: «پیامبر (ص) با فقرا همنشین و با مساکین هم غذا می شد. در حضور او بردگان و کنیزان زیادی بودند اما پیامبر هیچگاه خود را برتر از آنها نمی دید. هیچگاه فقیری را به خاطر فقر تحقیر نمی کرد و از قدرتمندی به خاطر قدرتش نمی ترسید.» در زندگی ائمه (ع) از جمله امام حسن مجتبی(ع) که امشب شب ولادت آن بزرگوار است به اندازه یک سر سوزن روحیه برتری جویی و استکبار جویی را پیدا نمی کنید. هر چه هست برابری و برادری است. نقل می کنند عده ای از فقرا و مساکین در کوچه نشسته و نان های خشک ریخته شده در کوچه را تناول می کردند.

امام حسن مجتبی (ع) از کوچه عبور می کرد. انها از امام حسن مجتبی دعوت کردند و ایشان هم دعوت انها پذیرفت و به همراهشان مشغول خوردن نان های خشک شد و آیه ای که در آن امده بود پروردگار متکبران را دوست ندارد برای آنها تلاوت کرد. سلوک پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین از جمله امام حسن مجتبی (ع) به گونه ای بود که حتی بچه ها به خود اجازه می دادند که از ایشان برای نشستن در کنار خود دعوت کنند و هم غذا شوند.

با اینکه رسول گرامی اسلام (ص) آمد جامعه متعالی اخلاقی بسازد فکر می کنم جامعه امروزی روز به روز از این مسائل دور می شود. بگذارید این نکته را به شما عرض کنم که تنها با قانون و سرنیزه نمی توان جامعه را حفظ کرد.

تنها راه حفظ جامعه توجه به مسائل اخلاقی است. محبت به ائمه (ع) برای نزدیک شدن به آنها و ساختن جامعه ای اخلاقی است.


   پنجشنبه 3 مرداد 1392
نظر از: یادگاری [عضو] 

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.در روز جمعه دهانتان را خوشبو از عطر صلوات بر محمد و آل محمد کنید.
سعادتمند باشید و تلاشتان ماندگار

1392/05/04 @ 10:34


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31