« دیپلماسی هیئت ایرانی در نیویورک هوشمندانه بود .متن سخنرانی حضرت آیت الله نورمفیدی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران »

سخنرانی حضرت آیت الله نورمفیدی ( نماینده ولی فقیه در استان گلستان و موسس مدرسه علمیه الزهرای (س) گرگان در جمع طلاب این مدرسه )

نماینده مجلس خبرگان رهبری در جلسه اخلاق هفتگی خود در جمع کلیه طلاب این مدرسه  به بحث پیرامون  فضیلت علم حقیقی پرداختند و خاطر نشان نمودند: مهمترین و برترین علمـــــی که انسان را به خدا می رساند علم حقیقی است که در راستای کسب این مهم، علاوه بر ایمان و اخلاص که آیات و روایات عدیده در اهمیت  آنها وجود دارد می توان به راههای دیگری نیز اشاره نمود که از جمله آنها، محبت به اهل بیــــــت عصـــمت و طهارت ( علیهم السلام ) می باشد. در برخی روایات وارده از معصومین ، ازجمله پیامبر عظیم الشان (ص) نقل است که فرمودند: ” و من أراد الحكمة فليحب أهل بيتي ” اگر کسی اراده حکمت کند و بخواهد به روشن ضمیری و واقع بینی برسد اهل بیت (ع) مرا دوست بدارد. محبت باعث ایجاد کشش بسوی محبوب می شود .هر انسانی که در او این جاذبه پیدا شود، در  قلب او نورانیت حکمت بوجود می آید.

وی افزود: از دیگر راههای رسیدن به علم واقعی ، ترس از خداوند است. در این زمینه از پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم روایت است که می فرمایند: لَو خِفتُمُ اللّه‏َ حَقَّ خِیفَتِهِ لَعُلِّمتُمُ العِلمَ الّذی لا جَهلَ مَعَهُ ؛اگـر از خـدا ، چنان کـه سـزد ، مى‏ترسیدید علمى به شما آموخته مى‏شد که جهل و نادانى با آن همراه نبود . از دیگر راههای کسب این علم  ، نماز است. در روایات بسیار وارد است که وقتی انسان نماز می خواند خداوند او را مورد نظر قرار می دهد. امام خمینی (ره) می فرمودند: اگر شما خدا را نمی بینید ، طوری نماز بخوانید که خدا شما را می بیند. در این باب بیان این نکته قابل ذکر است که مراد از تاثیر نماز در ایجاد نورانیت و رسیدن به علم حقیقی ، نماز با حضور قلب و خشوع می باشد که این مهم حاصل نخواهد شد مگر با ریاضت و توجه و تمرین و ممارست بر اینکه انسان به طور مستمر به خود القاء نماید که خدایا چون تو امر نمودی انجام می دهم و نماز به پا می دارم.

موسس این مدرسه در باب نماز ، به فضیلت و اهمیت نماز شب تاکید نموده و ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در مورد نماز شب می فرمایند: صَلاهّ اللّيلِ مَرضاهٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَه وَ سُنَّةُ الانبياءِ وَ نورُ المَعرفَه وَ …..؛ نماز شب ، موجب رضايت پروردگار ، دوستى فرشتگان ، سنت پيامبران و….می شود. از پیامبر (ص) وارد است که وقتی بنده ای در نیمه های شب به پا می خیزد و با مولای خود خلوت می کند ، خداوند نور معرفت و محبت خود را در دل این فرد قرار می دهد : إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَخَلَّى بِسَيِّدِهِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ وَ نَاجَاهُ أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِي قَلْبِهِ فَإِذَا قَالَ يَا رَبِّ يَا رَبِّ نَادَاهُ الْجَلِيلُ جَلَّ جَلَالُهُ لَبَّيْكَ عَبْدِي سَلْنِي أُعْطِكَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيَّ أَكْفِكَ…

هنگامى كه بنده اى با خداوند در نيمه شب تيره خلوت كرده، با او مناجات مي‌كند، خدا قلب او را نورانى خواهد ساخت و وقتى مي‌گويد: يا رب، يا رب، رب جليل مى فرمايد: بنده‌ى من لبيك ، از من طلب كن تا اعطا كنم و به من توكل كن تا تو را بى نياز سازم . اهل باطل مشغول لهوند و غافلان خوابند ولی بیدار دلان در دل شب با خدا خلوت می کنند ( البطَّالون لاهون و الغافلون نیام) .

وی از دیگر راههای برخورداری از علم واقعی را زهد در دنیا دانست و با استناد به روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه بیان داشت: زهد در دنیا نه به این معنا که در دنیا زندگی نکنیم بلکه نسبت به دنیا بی اعتنا بوده و دنیا طلب نباشیم . پیامبر (ص) خطاب به اصحابش فرمودند: هل فیکم من اراد ان يوتيه الله علم بغير تعلم و هدي بغير هدايه فليزهد في الدنيا ونیز امام زین العابدین (ع) می فرمایند: الهی عمَّرنی ماکان عُمری بذلة فی طاعتک و ان کان عمری مرتعاً للشیطان فقبضنی الیک.بارالها مادامی که عمرم در راه طاعت توست به من عمر بده و اگر زمانی عمرم مرتعی برای شیطان است مرا قبض روح کن.


   پنجشنبه 11 مهر 1392
نظر از: حيدري [عضو] 

سلام علیکم
نيل به شناخت خدا ودستيابي به زندگي عرفاني همواره يكي از مهمترين دغدغه هاي مهم انسانهاي پاك و خداجو بوده است. يكي از بهترين راهها، براي نيل به مقامات عرفاني پيروي از عارفان ِ راستين و بندگان ِحقيقي خداوند است. بی تردید کاملترین و صحیح ترین راه برای شناخت خدا پیروی از رسولان حقیقت و پیامبران الهی است. چه اینکه ایشان از سوی خدا آمده اند و ایزد متعال ایشان را شایسته راهبری معنوی بندگان خویش دانسته است. آنان به یاری خدا از شاهراه های هدایت و خداشناسی به خوبی آگاه هستند.
جانشینان ِراستین ِپیامبران، یعنی اوصیاء الهی نیز در امتداد راه ایشان، هدایت بندگان را عهده دار شده اند. آنانكه شارح و مبيّن كتاب خدا و ترجمان وحي هستند.
در هندسه اندیشه شیعی، ائمه اطهار علیهم السلام اقطاب حقیقی و ابدال بی بدیلی هستند که بالاترین مراحل عرفان را پس از حضرت ختمی مرتبت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به عنایت ویژه حقتعالی پیموده اند و نایل به لقاء الهی شده و در شمار واصلان محبوب هستند. آنان بیش از هرکس دیگر در هدایت طالبان راه ِحق و حقیقت توانمندند.
عُنوان بصري ـ هرچند دير هنگام ـ اين مهم را يافته بود و خاضعانه بر نشان جويي از حقيقت نزد امام ششم رفته واز حقيقت مي پرسد و امام به او مي آموزد كه درك فقر ذاتي، واگذاري امور به خدا و پرداختن به تكاليف سه مرحله در دستيابي به حقيقت عبوديت است. و اگر كسي به اين سه مرحله رسيد از فوايد ارزشمند آن بهره مند خواهد شد ولي بداند كه تازه در ابتداي راه است چراكه اين مرحله نخستين درجه متقين است.
از روایت عُنوان بَصری و سیره اهلبیت علیهم السلام به دست می آید، که معصومان در متن جامعه و با عموم اجتماع به زندگی عادی خویش می پرداختند و از انزوا یا چله نشینی های متداول برخی از مکتب های عرفانی بشری به دور بوده اند. هر چند اهلبیت علیهم السلام نیز به اذکار و اوراد پایبند بوده اند ولی حضور چشمگیرشان در عرصه های زندگی اعم از مظاهر اجتماعی و یا برخوردهای سیاسی، همیشگی و پر ظهور بوده است . نا خوشنودی دشمنان و کینه توزی همیشگی آنان و سرانجام ترور امامان شیعه خود دلیل آشکاری است بر عدم گوشه گیری، زهد فروشی و مرید پروری ایشان…
www.BAHARNASHR.IR


الحاقیات:
  • 4.jpg -   ضمیمه یافت نشد!
1392/07/11 @ 13:07


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31