« پروردگار با توبه واقعی بنده مومن را می بخشد(شمیم سحر26)یامبر (ص) مسلمانان را برای دفاع از مظلومان مسئول دانسته است(شمیم سحر24) »

سخنرانی آیت الله نورمفیدی مؤسس مدرسه علمیه الزهرا(س)دربیست وپنجمین سحرماه مبارک رمضان

بسم‏ الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‏ بیت الطیبین الطاهرین و سحبه‏ المنتجبین سیما بقیه ‏الله و امام ‏العصر (عج) و لعنت‏ الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم‏الدین.

«یا جبار»، «یا قهار» و «یا غفار» از اسمائی هستند که امام زین‏ العابدین (ع) در آخر مناجات‏ الخائفین ذات اقدس الهی را با آنها مورد خطاب قرار می ‏دهد. «جبار» دو معنا دارد: یکی مجبور کننده و دیگری جبران ‏کننده. معنای مجبور کننده برای پروردگار صحیح نیست چراکه این صفت خاص ستمگران است که مردم را مجبور به انجام کاری می‏ کنند. پروردگار می ‏تواند همه انسان‏ ها را به گونه ‏ای بیافریند که خوب باشند، اما با اختیاری که به آنها داده منافات دارد. لذا در جامعه بشری حضرت موسی (ع) و فرعون، انبیاء و مخالفان، پیامبر اسلام (ص) و ابوجهل وجود دارند که نشانه مختار آفریده شدن انسان است.

معنای جبران‏ کننده برای ذات اقدس الهی کاربرد دارد. ای پروردگاری که جبران‏کننده هستی! ای پروردگاری که شکست‏ها را جبران می‏کنی! بدین معنا پروردگار جبار است. جبار بودن ذات اقدس الهی بدین معنا در تمام عالم وجود محقق است. او چه در جسم عالم و چه در جسم انسان‏ ها عیب‏ ها و نواقص را جبران می‏ کند.

در عالم معنویت نیز وقتی از نظر روحی دچار شکست می ‏شویم و با گناه، دل و جان ما می‏ شکند پروردگار این نقایص را با بازگذاشتن راه توبه و مغفرت در دنیا و شفاعت در آخرت جبران می‏ کند.

«یا جبار» از اسماء حسنی ذات اقدس الهی است و کارگاه آفرینش به گونه ‏ای است که نقص‏ ها از بین می برند. «قهار» از قهر می‏ آید و به معنای غلبه شدید بر چیزی است. «یا قهار» یعنی اینکه نور وجود پروردگار بر همه عالم وجود غلبه شدید دارد. مانند نور خورشید که نور ستارگان در برابر آن محو هستند.

نورانیت وجود ذات اقدس الهی بر همه عالم وجود مسلط است. این نورانیت همیشگی بوده اما بروز و تجلی آن روز قیامت است. به دلیل اینکه مقابل چشمان ما پرده افتاده است ما الآن همه چیز را مستقل می‏ دانیم، این در حالی است که در برابر ذات اقدس الهی چیز مستقل وجود ندارد، بلکه همه شعاعی از نور وجود او هستند.

البته طبق فرمایش حضرت علی (ع) مخلوقات عالم شعاعی از نور وجود پروردگار هستند که در این دنیا قابل رویت و درک شدن می‏ باشند، اما همگی در قیامت تسلیم این ویژگی ذات اقدس الهی هستیم.

ان‏ شاء الهق پروردگار ما را با اسماء حسنی خود آشنا کند و با این اسماء او را خطاب قرار دهیم. راه شناخت ذات اقدس الهی همین اسماء‏ الحسنی هستند که بیانگر ذات لایزال کمال مطلق است و این همه صفات نیک دارد. وقتی با این اسماء پروردگار را خطاب قرار دهیم او نیز به بنده خود توجه می‏ کند.


   شنبه 12 مرداد 1392نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31