« پروردگار انسان را برای انجام کاری مجبور نمی‏ کند (شمیم سحر25)پروردگار بیش از 1000 اسم دارد(شمیم سحر23) »

سخنرانی آیت الله نورمفیدی دربیست وچهارمین سحرماه مبارکرمضان

بسم ‏الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل ‏بیت الطیبین الطاهرین و سحبه ‏المنتجبین سیما بقیه‏ الله و امام ‏العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم‏ الدین.

مناجات سوم از مناجات خمس عشر، مناجات‏الخائفین نام دارد. مناجاتی که مومنین را به ترس و امید به ذات اقدس الهی دعوت می‏کند. در آخر این مناجات امام زین‏العابدین (ع) پروردگار را با اسماء حسنایش خطاب قرار می‏دهد.

«یا حنان» اسم ذات اقدس الهی و به معنی پروردگاری است که به بندگان خودش لطف و مهربانی دارد. «منان» هم یکی دیگر از این اسماء و به معنی عطاکننده و بخشنده است. در دعای ابوحمزه آمده است: «پروردگارا! تو عالم هستی به ویژه عالم بشریت را عطادهنده هستی و مورد عنایت قرار می‏دهی». «رحمن» و «رحیم» دو اسمی هستند که بیشترین کاربرد را در بین اسماء الهی دارند. روایتی به نقل از امام صادق (ع) از حاج ملاهادی سبزواری در کتاب «شرح‏الاسماء» نقل شده که آن حضرت فرمودند: «رحمان اسم خاص است برای یک صفت عمومی و رحیم اسم عام است برای صفت خاص و ویژه».

منظور امام صادق (ع) چیست؟ «رحمان» مخصوص ذات اقدس الهی است، اما معنای عام دارد. یعنی آن احسانی که پروردگار نسبت به همه مخلوقات خود از جمله عالم بشریت دارد و هیچگاه آن را از کسی دریغ نمی‏کند ولو اینکه آن کس از مسیر اطاعت و بندگی او خارج باشد. لذا در زندگی خود و جهان خارج می‏بینیم که ذات اقدس الهی هم به انسان‏های خوب و بد، هم پیامبر (ص) و هم ابوجهل و هم به حضرت موسی (ع) و هم فرعون لطف و محبت دارد. به همه روزی می‏دهد و عطاهایی که در زندگی لازم دارند در اختیار آنها می‏گذارد.

در قرآن آمده است که: «اگر این سنت الهی نبود به کفار بیشتر می‏دادیم تا جاییکه سقف خانه‏هایشان طلا شود». اما «رحیم» اسم عام بوده و مختص ذات اقدس الهی نیست، اما در مورد پروردگار برای یک صفت ویژه بکار می‏رود و آن لطف خاص او نسبت به بندگان مومنش است.

انسان وقتی در مسیر حق‏تعالی قرار گیرد از احسان‏های معنوی او نیز برخوردار می‏شود. پروردگار می‏فرماید: «پیامبران و مومنین را هم در دنیا و هم در آخرت کمک می‏کنیم». باید بدانیم که با چه کسی و با چه صفتی صحبت می‏کنیم؟ ذات اقدس الهی یاور مظلومان است. امروز یکی از مظلومیت‏هایی که بر جهان اسلام رفته ستم صهیونیست‏های نژادپرست بر ملت مظلوم فلسطین است.

بیش از نیم قرن یک بخش از جهان اسلام زیر ستم آنها قرار گرفته است. فردا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با درایت و هوشمندی امام راحل برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مسجد‏الاقصی «روز جهانی قدس» نام گرفت تا مسلمانان در هر جای جهان به وظیفه خود عمل کنند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) تمامی مسلمانان را برای دفاع از مظلومان مسئول دانسته و ما مسلمانان براساس آموزه‏های الهی خود موظفیم نفرت و مخالفت خود را با جنایتکاران رژیم صهیونیستی اعلام کنیم. این یک وظیفه دینی است. چه خوب است که روزه، نماز، عبادت و دعای ماه مبارک رمضان را با حضور در راهپیمایی «روز جهانی قدس» کامل کنیم و عظمت و شکوه جهان اسلام را به تمام عالم نشان دهیم. ما باید در این روز یک مشت اقلیت را محکوم و انزجار خود را از آمریکا و انگلیس که حامیان آنها هستند اعلام کنیم.

این ظلم هم به اسلام و هم به جهان اسلام است. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «کسی که صبح کند و به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست». همه امت اسلامی اعم از زن و مرد باید برای نشان دادن نفرت و انزجار خود از غاصبان قدس شریف توافق داشته باشیم.

ما به وظیفه خود عمل می‏کنیم تاثیرآن با پروردگار است. ملت مظلوم فلسطین دائما در آوارگی و زندان به سر می‏برند و همیشه برای دفاع از سرزمین خود و قدس شریف شهید می‏دهند. امیدواریم که با لطف و یاری حق‏تعالی هر چه زودتر از شر ظالمان و صهیونیست‏های اقلیت و نژادپرست که یهودیان مومن نیز آنها از از خود نمی‏دانند نجات یابند.



   شنبه 12 مرداد 1392نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31